In dit artikel wordt de geschiedenis van epistemische hiërarchie onderzocht aan de hand van het verleden van het Zeeuws Genootschap. Hierbij wordt specifiek gekeken naar de betekenis van de epistemisch-hiërarchische fenomenen amateu risme en professionalisme en het daaraan gerelateerde proces van professionalise ring. Dit gebeurt aan de hand van twee onderliggende onderzoeksvragen. Hoe, ten eerste, zijn epistemische hiërarchieën ontwikkeld bezien vanuit de ervaring van genootschapsleden? En hoe, ten tweede, verhoudt dat beeld zich tot de bestaande historiografie van professionalisering? Het Genootschap vormt een interessante onderzoekscasus bij deze vraagstukken omdat zijn reputatie, als niet-academisch kennisinstituut, door de eeuwen heen aan verandering onderhevig is geweest. Dat wil zeggen dat men zijn activiteiten soms kan indelen in het elitaire, en dan weer in het 'gewone' domein; soms in het professionele, en dan weer in het ama teuristische domein. Historiografische context en theoretische beginselen Om de bovengenoemde vragen te kunnen beantwoorden, moet allereerst de his toriografische context waarin dit onderzoek plaatsvindt worden samengevat. Vol gens de traditionele opvatting onder wetenschapshistorici vond er in Europa en de Verenigde Staten in de tweede helft van de negentiende eeuw een grensover schrijdende verschuiving van de epistemische hiërarchie plaats, omdat de weten schap toen werd geprofessionaliseerd.4 Deze ontwikkeling werd vaak in verband gebracht met het ontstaan van onderzoeksuniversiteiten.5 In de geschiedschrij ving over Nederlandse wetenschap vormt dit beeld een terugkerend thema. Zo stelt P.A.J. Caljé het volgende over de tweede helft van de negentiende eeuw: 'het begrip 'professionalisering' wil ik gebruiken om de overgang aan te kunnen geven van een genootschapscultuur, die zich op lekenparticipatie en burgerschapsvor ming richt, naar één waarin de vorming en versterking van een beroepsgemeen schap gebaseerd op specialistische kennis domineert[;] deze overgang kan men in 394 Genootschapsleden, Epistemische hiërarchie en professionalisering 4 Voor een uitgebreid historiografisch overzicht van de professionalisering van de wetenschap, zie R. Barton, Men of Science: Language, Identity and Professionalization in the Mid-Victorian Scientific Community. In: History of Science, nr. XLI, 2003, 73-119. Voor voorbeelden van de traditionele opvatting over professionalisering, zie G.H. Daniels, The Process of Professiona lization in American Science: the Emergent Period, 1820-1860. In: Isis, 58.2, 1967, 151, en F.M. Turner, The Victorian Conflict between Science and Religion: A Professional Dimension. In: Isis, 69.3, 1978, 362. 5 P. Lucier, The Professional and the Scientist in Nineteenth-Century America. In: Isis, 100.4, 2009, 699-732.

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 2019 | | pagina 396