Brakman bezocht de normaalschool, aanvankelijk in Oostburg en later in Mid delburg, alwaar hij opgeleid werd tot onderwijzer. Deze keuze werd in die tijd wel vaker gemaakt door mensen met een soortgelijke achtergrond, en werd vaak ingegeven door een streven naar een betere sociale positie.63 Na voltooiing van deze opleiding werd hij in 1899 benoemd tot onderwijzer aan de Openbare lagere school in Nieuw- en Sint Joosland. Aan deze school bleef hij werken tot zijn pen sionering in 1939. Vanaf 1932 was hij er ook directeur. Zijn werkzaamheden aan de school vonden plaats in de context van plaatselijke 'schoolstrijd'. Het dorp had namelijk alleen een openbare school. Er gingen stemmen op voor de stichting van een bijzondere, Hervormde school, maar de vrees was dat de gemeente te klein was voor twee scholen. De stichting van een bijzondere school zou het bestaan van de openbare school dus in gevaar brengen. Brakman lijkt hier, gezien zijn functie niet geheel onverwacht, aan de kant van de 'seculieren' te hebben gestaan. Bij zijn afscheid wordt er namelijk gesproken over 'de liefde en den trouw welke hij altijd betoond had voor het openbaar onderwijs.64 Desondanks onderhield hij volgens Beeftink goed contact met de plaatselijke predikant, een van de initia tiefnemers van de bijzondere school. Vanaf 1924 was hij zelfs Ontvanger van de Hervormde Kerk in Nieuw- en Sint Joosland. Brakman was natuurliefhebber en had tevens een grote belangstelling voor de natuurwetenschappen. Aanvankelijk was hij voornamelijk geïnteresseerd in planten en vogels, maar vanaf 1922 ging hij zich bezighouden met de malaco- logie (weekdierkunde). Hij werd fervent schelpenverzamelaar, met name op de stranden van Zeeland. Hij determineerde zijn gevonden schelpen meestal zelf, met behulp van boeken die hij zelf verzameld had. Als amateurmalacoloog kwam Brakman in aanraking met het Zeeuws Genootschap. Bij het museum van het Genootschap was hij tussen 1934 en 1942 conservator van de molluskenverza- 412 Genootschapsleden, Epistemische hiërarchie en professionalisering Omgang met mensen uit beschaafde kringen heb ik feitelijk niet gehad. Van mijn geboorte tot nu heb ik geleefd onder dorpsmenschen van de eenvoudigste soort.62 62 Zeeuws Archief (ZA), Koninklijk Zeeuwsch Genootschap der Wetenschappen (KZGW), inv. nr. 339.3, Correspondentie van PJ. van der Feen met C. Brakman, 1926-1955, brief van 6-2-1930. 63 J. Exalto, Volharden bij het ideaal: de professionalisering van de protestantse onderwijzer, 1860-1920. In: J. Exalto, G. van Klanken (eds.), De protestantse onderwijzer: geschiedenis van een dienstbaar beroep, 1800-1920. Zoetermeer, 2015, 80. 64 Anonymus, Afscheid van den heer C. Brakman: het bekende hoofd der school van Nieuw- en Sint-Joosland gaat met pensioen. In: Middelburgsche Courant, 31 juli 1939, 2.

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 2019 | | pagina 414