waaraan Marie heeft meegedaan, was in 1888 de Tentoonstelling van Schilderijen en andere Kunstwerken in het gebouw der Academie van Beeldende Kunsten en Technische Wetenschappen in Rotterdam. Ze zond twee werken in: Een lepelaar en Pensées. Zoals gebruikelijk bij dit soort tentoonstellingen konden de bezoekers de werken kopen. De twee werken van Marie moesten respectievelijk 175 en 75 gulden opbrengen. Drie jaar later deed ze mee aan dezelfde, inmiddels driejaar lijks georganiseerde tentoonstelling met wederom twee werken: Bloemen en Vo gels. Voor beide werken gold een vraagprijs van 100 gulden. Of haar werken zijn verkocht, is helaas niet meer vast te stellen.65 Vanaf 1890 was er regelmatig werk van haar hand publiekelijk te zien in Mid delburg. Zo nam ze deel aan de driejaarlijkse schilderijententoonstelling van de vereniging Uit het volk - voor het volk in het Schuttershof in Middelburg.66 De Middelburgsche Courant vermeldde dat het werk Bloemen van Marie's hand werd verkocht.67 In een beschouwing van deze schilderijententoonstelling wordt een van haar werken, mogelijk het verkochte werk, als volgt omschreven: 'flinke kleur zit er in de chrysanthemums van Marie de Man.'68 Drie jaar toonde ze in deze tentoonstelling wederom een bloemstilleven, dit keer had zij als onderwerp ge kozen voor papavers.69 In 1894 stelde zij een stilleven ter beschikking voor een presentatie in het Middelburgse Kunstmuseum.70 Een recensent omschreef het schilderij als volgt: 452 Marie en Antoinette de Man dat door zijn levendigheid en licht bijna een parodie op den stereotiepen kunstterm levert. Het is een intieme kleurensimfonie, mooi, ja geestig van schik- 65 Catalogus der tentoonstelling van Schilderijen en andere Kunstwerken, in het gebouw der aca demie van Beeldende Kunsten en Technische Wetenschappen te Rotterdam, in 1888. Rotterdam, 1888, 27, [54]; Catalogus der tentoonstelling van Schilderijen en andere Kunstwerken, in het gebouw der Academie van Beeldende Kunsten en Technische Wetenschappen, te Rotterdam, in 1891. Rotterdam, 1891: 27, [51]; P. Scheen, Lexicon Nederlandse beeldende kunstenaars, 1750-1950, deel II. Den Haag, 1970, 9; P. Scheen, Lexicon Nederlandse beeldende kunstenaars, 1750-1880. Den Haag, 1981, 331. Scheen vermeldt ook dat er in de tentoonstelling 'In vreemde landen' in het Frans Halsmuseum werk van Marie de Man te zien moet zijn geweest. Nadere details zijn hierover zijn tot op heden helaas nog niet achterhaald. 66 MC, 03-04-1890, 1. 67 MC, 11-04-1890, 2. 68 MC, 14-04-1890, 1. 69 Vlissingsche Courant, 12-04-1893, 2; MC, 25-04-1893, 2; Mogelijk is dit werk onder de titel 'Klaprozen met blauw potje' in 2014 zowel via kunstveiling.nl als via catawiki.nl verkocht. Beide websites geraadpleegd op 3 september 2018. 70 MC, 26-11-1894, 1.

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 2019 | | pagina 454