waaraan Marie heeft meegedaan, was in 1888 de Tentoonstelling van Schilderijen
en andere Kunstwerken in het gebouw der Academie van Beeldende Kunsten en
Technische Wetenschappen in Rotterdam. Ze zond twee werken in: Een lepelaar
en Pensées. Zoals gebruikelijk bij dit soort tentoonstellingen konden de bezoekers
de werken kopen. De twee werken van Marie moesten respectievelijk 175 en 75
gulden opbrengen. Drie jaar later deed ze mee aan dezelfde, inmiddels driejaar
lijks georganiseerde tentoonstelling met wederom twee werken: Bloemen en Vo
gels. Voor beide werken gold een vraagprijs van 100 gulden. Of haar werken zijn
verkocht, is helaas niet meer vast te stellen.65
Vanaf 1890 was er regelmatig werk van haar hand publiekelijk te zien in Mid
delburg. Zo nam ze deel aan de driejaarlijkse schilderijententoonstelling van de
vereniging Uit het volk - voor het volk in het Schuttershof in Middelburg.66 De
Middelburgsche Courant vermeldde dat het werk Bloemen van Marie's hand werd
verkocht.67 In een beschouwing van deze schilderijententoonstelling wordt een
van haar werken, mogelijk het verkochte werk, als volgt omschreven: 'flinke kleur
zit er in de chrysanthemums van Marie de Man.'68 Drie jaar toonde ze in deze
tentoonstelling wederom een bloemstilleven, dit keer had zij als onderwerp ge
kozen voor papavers.69 In 1894 stelde zij een stilleven ter beschikking voor een
presentatie in het Middelburgse Kunstmuseum.70 Een recensent omschreef het
schilderij als volgt:
452
Marie en Antoinette de Man
dat door zijn levendigheid en licht bijna een parodie op den stereotiepen
kunstterm levert. Het is een intieme kleurensimfonie, mooi, ja geestig van schik-
65 Catalogus der tentoonstelling van Schilderijen en andere Kunstwerken, in het gebouw der aca
demie van Beeldende Kunsten en Technische Wetenschappen te Rotterdam, in 1888. Rotterdam,
1888, 27, [54]; Catalogus der tentoonstelling van Schilderijen en andere Kunstwerken, in het
gebouw der Academie van Beeldende Kunsten en Technische Wetenschappen, te Rotterdam,
in 1891. Rotterdam, 1891: 27, [51]; P. Scheen, Lexicon Nederlandse beeldende kunstenaars,
1750-1950, deel II. Den Haag, 1970, 9; P. Scheen, Lexicon Nederlandse beeldende kunstenaars,
1750-1880. Den Haag, 1981, 331. Scheen vermeldt ook dat er in de tentoonstelling 'In vreemde
landen' in het Frans Halsmuseum werk van Marie de Man te zien moet zijn geweest. Nadere
details zijn hierover zijn tot op heden helaas nog niet achterhaald.
66 MC, 03-04-1890, 1.
67 MC, 11-04-1890, 2.
68 MC, 14-04-1890, 1.
69 Vlissingsche Courant, 12-04-1893, 2; MC, 25-04-1893, 2; Mogelijk is dit werk onder de titel
'Klaprozen met blauw potje' in 2014 zowel via kunstveiling.nl als via catawiki.nl verkocht.
Beide websites geraadpleegd op 3 september 2018.
70 MC, 26-11-1894, 1.