Huib J. Zuidervaart Kortom, door puur te kijken naar het netwerk van de betrokkenen zijn we nu twee lijnen van invloed op het spoor, die kennelijk hebben ingewerkt op deze uit de midden- en ambachtelijke stand samengestelde groep van sterrenkundige liefhebbers: enerzijds de activiteiten van Van de Perre en diens beide fysische ge zelschappen en anderzijds die van Stocke en De Munck. Wetenschappelijk-cultureel kapitaal Maar er valt over dit onderwerp meer te zeggen, zeker als het gekoppeld wordt aan de opmerking van Sturkenboom over het belang van kennisoverdracht in huiselijke kring. In een tweede artikel heeft zij dit onderwerp voor de casus van het Middelburgse Natuurkundig Genootschap der Dames theoretisch uitgewerkt met behulp van het begrippenkader van de Franse socioloog Pierre Bourdieu; meer specifiek gebruikt ze diens begrip 'cultureel kapitaal!31 Kort gezegd heeft Bourdieu het concept 'cultureel kapitaal' geïntroduceerd als middel waarmee een individu zich kan onderscheiden van zijn omgeving. Daarbij zijn drie elementen te onderkennen. (1) Een belichaamde staat, ofwel de cultuur die in een persoon is geïncorporeerd en die aanleiding geeft tot een zekere 'habitus'. Dit is een door opvoeding en vorming ontstane duurzame manier van waarnemen, denken en handelen, waarvan de betrokkene zich nauwelijks meer bewust is, maar waarmee hij zich in de maatschappij kan onderscheiden en ook vooruitkomen. (2) Een ge objectiveerde staat, uitgedrukt in materiële dragers, zoals boeken, gereedschap of instrumenten en (3) een geïnstitutionaliseerde staat, die persoonlijk verworven competenties representeert, zoals specifieke vaardigheden, een diploma, een lid maatschap van een genootschap en dergelijke. Dit 'cultureel kapitaal' vertegen woordigt ook een economische waarde, ook al wordt die vaak niet als zodanig herkend. In kringen die uitgesloten zijn van geïnstitutionaliseerd onderwijs is de overdracht van de eerste twee elementen van het 'cultureel kapitaal' binnen de familie- en/of vriendenkring van eminent belang. In die eigen kring met relatief weinig invloeden van buitenaf zal de overdracht van mentale, theologische en wetenschappelijke inzichten en praktijken eenvoudig van de ene generatie op de andere kunnen plaatsvinden, vaak zelfs inclusief de daarbij behorende materiële objecten, zoals familiebijbels of wetenschappelijke instrumenten. Een mooi voorbeeld van het doorgeven aan volgende generaties van weten- schappelijk-cultureel kapitaal met ook een duidelijke economische waarde is on- 135 31 Sturkenboom, Bourdieu in de provincie (2010).

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 2020 | | pagina 136