Gerhard de Kok De andere exportproducten voor West-Afrika werden niet op Walcheren gepro duceerd en bereikten het eiland via een diversiteit aan distributiekanalen.62 Ge weren kwamen vrijwel altijd uit Luik, hoewel een alternatief productiecentrum in het Engelse Birmingham gevestigd was.63 Alcoholische dranken kwamen uit Frankrijk en Holland, terwijl slavenhandelaren metalen (vooral koper en ijzer) uit Scandinavië importeerden.64 Opvallend is ook het belang van de Rijnhandel voor slavenhandelaren. Rijnhandelaren leverden slavenhandelaren onder meer Boheemse glaskralen. Daarnaast kwam een grote variëteit aan kleinere handels producten van de Rijn af, waaronder messen, hondenbellen, spiegels en sloten.65 Op het buskruit na importeerden slavenhandelaren dus vrijwel alle handels goederen voor Afrika van buiten Walcheren en vaak zelfs van buiten Nederland. Dat ging ten koste van Nederlandse fabrikanten, een feit dat ook toenmalige waarnemers al betreurden. Zo schreef de winnaar van een prijsvraag uit 1771 over middelen om de Nederlandse economie te verbeteren: 'wat zoude er niet eene machtige somme gelds jaarlyks voor het land gewonnen en hoeveel duizend men- schen aan het werk geholpen worden indien de kramery en soortgelyke waaren op de kust van Guinéa in eene grote menigte jaarlyks tot betaling van slaaven dienende binnen 's lands gemaakt waren [?]'66 De slavenhandel en de Walcherse economie De slavenhandel stimuleerde dus vooral de lokale maritieme sector en de bus- kruitproductie op Walcheren. Hoe belangrijk was de slavenhandelssector bin nen het totaal van de Walcherse scheepvaart en wat was het belang ervan voor de economie? In 1762 bestond ongeveer een kwart van de Middelburgse vloot 209 62 Vergelijk: Anne E. Ruderman, Supplying the Slave Trade: How Europeans Met African Demand for European Manufactured Products, Commodities and Re-exports, 1670-1790 (PhD. Diss.). Yale University, 2016, 62-108. 63 Zie bijvoorbeeld NL-MdbZA, MCC 531.2, Jan Baas Verdonk aan directeuren, 24 juli 1770 (scan 3), ibid 1197.2, 4 juni 1772 (scan 2), ibid 545.2, 20 januari 1777 (scan 2). 64 Chris Evans en Göran Rydén, 'Voyage Iron': an Atlantic Slave Trade Currency, its European Origins, and West-African Impact. In: Past Present 239:1 (2018), 41-70, https://doi. org/10.1093/pastj/gtx055 (geopend op 08-08-2020); NL-MdbZA, MCC 815, prijsvergelijking 15 februari 1764 (scan 7). 65 Zie bijvoorbeeld de producten geleverd door Rijnhandelaar Jacobus de Mol: NL-MdbZA, MCC 1122, scheepsboek De Vigilantie, uitreding 1778 (scan 6). 66 Hendrik Herman van den Heuvel, Antwoord op de vraag Welk is de grond van Holland- sch koophandel In: Verhandelingen uitgegeeven door de Hollandsche Maatschappije der Wetenschappen te Haarlem, deel XIV. Haarlem, 1775, 1-161, 68.

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 2020 | | pagina 210