Middelbóurg aan zeegaande schepen van particuliere rederijen uit slavenschepen.67 Dat gold destijds voor ongeveer de helft van de Vlissingse vloot.68 Gegevens over scheep vaartbewegingen uit onder meer de Middelburgse Courant geven ook een idee van het relatieve belang van de slavenhandel. Het uitreden van grote Oost-In- diëvaarders door de VOC gaf ongetwijfeld de grootste stimulans aan de lokale economie. Daarnaast had vooral Middelburg ook een redelijk grote handel met eigen schepen op Europese havens. De slavenhandel was echter een van de wei nige handelstakken die na 1760 duidelijke groei vertoonde. In 1770 bestond onge veer 16 procent van de Middelburgse scheepsuitredingen uit slavenreizen. Voor 210 Het economische belang van de slavenhandel voor Walcheren, 1755-1780 1 Plattegrond van de stad Middelburg, 1759 - 1761. Zeeuws Archief, Historisch-Topografische Atlas Middelburg (HTAM), nr 338. 67 NL-MdbZA, Aanwinsten 1960.17, 367, Lijst der zeeschepen hier tot Middelburg thuis behorende. 68 Paul Brusse, Gevallen Stad, 66. Volgens de TSTD hadden Vlissingse kantoren destijds zo'n 14 slavenschepen in de vaart.

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 2020 | | pagina 211