BALLUSTRADA OPTIMA FORMA
Gelukkig woon ik in een barbaars havenstadje. Zo kon
het gebeuren dat ik in een bak voor de pui van een
kantoor- annex boekhandel een aantal delen uit de
reks Prisma Klassieken aantrof, weliswaar zonder
schutblad, zoals ik gejaagd en hebberig vaststelde,
maar verder onbeschadigd.
Haast was echter overbodig. Niemand van de graaiers
om me heen taalde naar de gebonden prachtwerken,
waaruit bovendien een eindje blauw lint stak - opdat
geen enkele ongeschoolde lezer een boek zou martelen
of pijn doen door het open en ondersteboven weg te
leggen als de bel ging.
Jane Austen: Waan en Eigenwaan van 35,75 voor 15,
Onder de Mensen van Maxim Gorki etcToen ik een aardige
stapel bij de kassa installeerde, telde de verkoopster
met neutrale blik de kosten bij elkaar.
(Was ze dan niet blij voor me?)
Daarna naar huis, met aanstootgevende opgewektheid. Ik
had weer eens flink verdiend.
Hans Warren met een column in De Tijd. Literaire trans
fers doen hier weinig stof opwaaien. Alhoewel, als hij nu
een af en toe mee zou werken aan Ballustrada
Tot slot een geval van kwalijke adoratie. Onder redactie
van Lieneke Frerichs is een vroege versie van Nescio's
Titaantjes verschenen. In de Revisor nr. 3 van 1979 had
ik al enkele fragmenten gelezen. Mijn eerste indruk was:
ver onder de maat vergeleken met het definitieve ver
haal. De schrijver zit nog te kort op de stof; sommige
passages zijn te nadrukkelijk realistisch uitgebeeld
Mevrouw Frerichs, waarom moet de geliefde schrijver met
zijn broek op zijn knieen door Literair Luilekkerland
strompelen, als hij daar zelf niet voor gekozen heeft?
MINOR
P.S. Ik droomde vannacht dat zijn Verzameld Werk in de
etalage lag. Kosten: 998,