rmsraob STCASD - 17 - MAIL ART - DE ARME TAK VAN DE FAMILIE KUNST Ons 1 kings lijks binne betre ma i 1 waara kunst dacht art i k i n d j hoort den o ber s pels, bizar nicat carr i and kent groep di interess n g ewo r p e ft de be arteen an in de bladen n wordt b s het on e van de het vol okVoor van de i zuivere re co11a ie belan ère een be e b ij n a ante po n krijgt oefenaa kunstr p r e t e n a u w e 1 ij k esteed dergesc kunst g ens in de lie roni sch zegels ges is gr ijk er v o 1 - dage- s t Het r s van ichtinj tieuze s aan- Mai 1 hoven En zo gewij- f heb- e stern en commu- dan Het af en toe versturen van een brief of een zelf ontworpen kaart betekent nog niet dat men mail art bedrijft. Daar is pas sprake van als het medium wordt gebruikt om ideeen over kunst aan andere deelnemers over te brengen. Mail art is dus niets meer of minder dan het beoefenen van kunst. De Engelse kunstenaars Gilbert George verspreidden aan het be gin van hun loopbaan hun ideeen via mail art. En ook de futuris ten maakten er al gebruik van. Als geboortejaar van de mail art wordt meestal 1917 aangeduid. Dadakunstenaars maakten uit ver ontwaardiging over de verheven esthetica van de burgerlijke kunst, anti-kunst. Het was een menge ling van ironie, omkering van waarden, provocatie, collagetech nieken en verering van het banale. Dit alles was erop gericht om de toeschouwer in verwarring te bren gen. Bij deze kunstrichting speel den beeld en taal een belangrijke rol. (Zie mail art-projekt Kurt Schwitters, Ballustrada 2). Veel later, in de jaren zestig, was er sprake van een herwaar dering van deze waarden. De inter-

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 1987 | | pagina 19