rmsraob
STCASD
- 17 -
MAIL ART - DE ARME TAK VAN DE
FAMILIE KUNST
Ons 1
kings
lijks
binne
betre
ma i 1
waara
kunst
dacht
art i
k i n d j
hoort
den o
ber s
pels,
bizar
nicat
carr i
and kent
groep di
interess
n g ewo r p e
ft de be
arteen
an in de
bladen n
wordt b
s het on
e van de
het vol
okVoor
van de i
zuivere
re co11a
ie belan
ère
een be
e b ij n a
ante po
n krijgt
oefenaa
kunstr
p r e t e n
a u w e 1 ij k
esteed
dergesc
kunst
g ens in
de lie
roni sch
zegels
ges is
gr ijk er
v o 1 -
dage-
s t
Het
r s van
ichtinj
tieuze
s aan-
Mai 1
hoven
En zo
gewij-
f heb-
e stern
en
commu-
dan
Het af en toe versturen van een
brief of een zelf ontworpen kaart
betekent nog niet dat men mail
art bedrijft. Daar is pas sprake
van als het medium wordt gebruikt
om ideeen over kunst aan andere
deelnemers over te brengen. Mail
art is dus niets meer of minder
dan het beoefenen van kunst. De
Engelse kunstenaars Gilbert
George verspreidden aan het be
gin van hun loopbaan hun ideeen
via mail art. En ook de futuris
ten maakten er al gebruik van.
Als geboortejaar van de mail art
wordt meestal 1917 aangeduid.
Dadakunstenaars maakten uit ver
ontwaardiging over de verheven
esthetica van de burgerlijke kunst,
anti-kunst. Het was een menge
ling van ironie, omkering van
waarden, provocatie, collagetech
nieken en verering van het banale.
Dit alles was erop gericht om de
toeschouwer in verwarring te bren
gen. Bij deze kunstrichting speel
den beeld en taal een belangrijke
rol. (Zie mail art-projekt Kurt
Schwitters, Ballustrada 2).
Veel later, in de jaren zestig,
was er sprake van een herwaar
dering van deze waarden. De inter-