nationale beweging Fluxus speelde hierbij een belangrijke rol. Werke lijkheid en kunst werden weer sa mengebracht. Mail art werd als het ware herboren. De beoefenaars van mail-art be dienen zich van het medium post. De rol van de officiële post be perkt zich tot de bekende objek- tieve handelingen. In het gun stigste geval wil het toeval een handje helpen. Zo gaf de Neder landse PTT in 1984 een zegel uit waarop een brief afgebeeld stond bestemd voor Herrn Stabarzt Rolf Neubeck, die op de Prins Ludwig voer. De brief reisde van Koslin, via Egypte, Antwerpen en Amster dam weer terug naar Koslin. De geadresseerde was nooit te vinden, omdat het schip steeds vertrokken was. Neubeck kreeg nooit zijn brief, maar de mensheid kon zich na afloop van de postale zwerf tocht verheugen in een filatelis tisch bijzondere envelop met grote esthetische kwaliteiten. Vonhoff-zegel, Ark's Enschedese School, Nederland, 1979. Bij mail art wordt er met de post- elementen gemanipuleerdMen voor ziet het uitwendige van het post stuk van eigen zegels, stempels of andere grafische tekens. De enve lop of het pakket bevat meestal een of meerdere kunstwerkten. Mail art kunstenaars richten zich tot medekunstenaars in alle wereld delen. Het is dus een bij uitstek communicatieve kunstrichting. Bin nen het circuit van mail art- kunstenaars is het tot allerlei specialisaties gekomen. Sommige deelnemers houden zich voornamelijk bezig met het ontwerpen van eigen zegels (stamp art). In de mail art- wereld bestaat een duidelijke hiër archie. Als het opgestuurde werk niet 'interessant' genoeg is, wordt er niet gereageerd. Mail art is op de eerste plaats kunst en vereist daarom naast technische vaardig heden een bepaalde geestelijke in stelling. Dat mail art ook konsep- tueel van signatuur is, bewijzen de m j g ucilertta j1cLli'i:ij3.::£L~. J.knederUBdXfleiWlJtH kic<*rUt4 l'ictcr en Annette Bratlinga; '1975'. ■it it IW, it Cart Cami4 tDuitslandMono Lisa de 20sre eeuw. cu/laec. - 18 -

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 1987 | | pagina 20