nationale beweging Fluxus speelde
hierbij een belangrijke rol. Werke
lijkheid en kunst werden weer sa
mengebracht. Mail art werd als
het ware herboren.
De beoefenaars van mail-art be
dienen zich van het medium post.
De rol van de officiële post be
perkt zich tot de bekende objek-
tieve handelingen. In het gun
stigste geval wil het toeval een
handje helpen. Zo gaf de Neder
landse PTT in 1984 een zegel uit
waarop een brief afgebeeld stond
bestemd voor Herrn Stabarzt Rolf
Neubeck, die op de Prins Ludwig
voer. De brief reisde van Koslin,
via Egypte, Antwerpen en Amster
dam weer terug naar Koslin. De
geadresseerde was nooit te vinden,
omdat het schip steeds vertrokken
was. Neubeck kreeg nooit zijn
brief, maar de mensheid kon zich
na afloop van de postale zwerf
tocht verheugen in een filatelis
tisch bijzondere envelop met grote
esthetische kwaliteiten.
Vonhoff-zegel, Ark's Enschedese School,
Nederland, 1979.
Bij mail art wordt er met de post-
elementen gemanipuleerdMen voor
ziet het uitwendige van het post
stuk van eigen zegels, stempels of
andere grafische tekens. De enve
lop of het pakket bevat meestal
een of meerdere kunstwerkten.
Mail art kunstenaars richten zich
tot medekunstenaars in alle wereld
delen. Het is dus een bij uitstek
communicatieve kunstrichting. Bin
nen het circuit van mail art-
kunstenaars is het tot allerlei
specialisaties gekomen. Sommige
deelnemers houden zich voornamelijk
bezig met het ontwerpen van eigen
zegels (stamp art). In de mail art-
wereld bestaat een duidelijke hiër
archie. Als het opgestuurde werk
niet 'interessant' genoeg is, wordt
er niet gereageerd. Mail art is op
de eerste plaats kunst en vereist
daarom naast technische vaardig
heden een bepaalde geestelijke in
stelling. Dat mail art ook konsep-
tueel van signatuur is, bewijzen de
m j g ucilertta
j1cLli'i:ij3.::£L~.
J.knederUBdXfleiWlJtH kic<*rUt4
l'ictcr en Annette Bratlinga; '1975'.
■it it
IW, it
Cart Cami4 tDuitslandMono Lisa
de 20sre eeuw. cu/laec.
- 18 -