BALLUSTRADA OPTIMA FORMA Zoals personages uit Amerikaanse tv-series altijd heen en weer worden geslingerd tus sen blackmail en coma, zo tonen columnisten hun grenzeloze afkeer ofwel hun ongenadige bewondering voor een persoon of zaak, daar mee en wetmatigheden volgend van het lite raire genre dat ze beoefenen Een column is nu eenmaal niet de plaats voor een genuanceerde afweging. Enkele stellingen in dit verband: Een goede columnist twijfelt niet. Een goede columnist heeft altijd gelijk. Een goede columnist is een dode columnist. Een columnist slaat graag vanuit zijn kleine kooi. Als voorbeeld het volgende stukje Laatst zag ik op straat mijn zwangere grootmoeder. Wat lachte ze gelukkig. Helaas bleek het galeriehouder B. met een grijs staartje Vanwaar die euforie, vroeg ik 'lek hab de koelturele prais gewonnen van de gemeente Kuthaar, voor mijn koenstuit- leenprojekt voor huisdieren.' '0, van Kuitaart, de gemeente Hontenisse', corrigeerde ik. Hij knikte. 'Ik heb er al iets van gehoord' gaf ik toe. 'Er waren twee kandidaten, jij en Enzinck. Hij was fout in de oorlog, jij er na. Vanwaar dat verschil in behandeling?' 'Haaaa, de oorlog doerde maar vaif jaar. lek bien langer fout geweest.' Dit was de hele kursus. Hebt u me begre pen? Die gedwongen gang naar overdrijving, versimpeling en eigen gelijk, nee... Gelukkig kiezen steeds meer schrijvers de laatste tijd voor grote gevoelens. MINOR - 3 -

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 1988 | | pagina 3