Later dan verwacht presenteren we de nieuwe uitgave van
Ballustrada: een dubbelnummer. De ons toegezegde essays waren
van een dusdanige lengte, dat we moeilijk anders konden.
We hebben voor het thema 'Anarchisme en Literatuur' gekozen.
Typisch een onderwerp voor een 'marginaal' blad als het onze.
Over het algemeen maken de commerciële literaire bladen zich
weinig druk om literatuur die uitdrukking geeft aan maatschap
pelijke of religieuze bewogenheid.
Anarchistische literaire uitingen beperken zich meestal tot
poezie en het essay. Proza is in ons land bij uitstek het domein
van de realisten. Daarom treft u in dit nummer een aantal
essays en een kleine bloemlezing poezie aan.
Over de essays valt formeel gezien weinig op te merken. Bert
Altena verzorgt een inleiding op de geschiedenis van het anar
chisme. Psziko Jacobs gaat de historie na van de Nederlands
talige anarchistische poezie. Jan Bervoets geeft zijn persoon
lijke poëzieopvatting en een beknopt overzicht van hedendaagse
stromingen
De poezie laat zich grofweg in dri^e richtingen indelen. We
onderscheiden: sociaal-subversieve poezie (o.a. Gramschap), so
ciaal-moralistische (retorische) poezie en surrealistische
poezie (Orfeus).
De lezer dient zich om bovenstaande, waarschijnlijk geforceerde
indeling niet al te druk te maken. Ze is een voorlopig hulp
middel. Voor een goed begrip van de zaak is het wel noodzake
lijk, dat men beseft dat het om anarchistische literatuur in
'engere zin' gaat. Immers is het zo, dat, om maar eens met
Arthur Lehning te spreken, '...zeer veel werken van kunst en
kuituur in het algemeen doortrokken zijn van de geest die ken
merkend is voor het anarchisme'. (1)
Tenslotte iets over ons interview: dat is terug van - even -
weggeweest. Jan Bruens, beeldend kunstenaar en initiatiefnemer
van Gramschap, ventileert zijn anarchistische ideeen en legde
de interviewer het zwijgen op.
DE REDAKTIE
(1) Citaat uit 'Over Anarchisme', Ithaka- deel 2, Essays en
commentaren van Arthur Lehning.