Ook op het gebied van grafiek is er het een en ander te be leven. Ramon de Nennie en Dave Meyer, o.a. illustrators van Lurv(je) en de Krullebak (PZC-jeugdrubriek) hebben een prent gemaakt naar aanleiding van een versregel van Toon Teilegen. Beatrix van der Laan blijft de Schelde en zichzelf trouw. Jan Verschoore tenslotte bezoekt Winnetou. Los van het thema staan de bij dragen van Leendert Beije uit Goes (grafiek en poezie). NADER BESCHOUWD: Tom Eyzenbach is graficus, illustrator en schilder, maar vooral kunstenaar. Hij studeerde gebonden grafiek aan de Rietveldakademie in Amsterdam en illustreert vanaf die tijd artikelen in het N.R.C. Handelsblad, Elsevier en de Groene. Illustreerde verschillende boeken, o.a. De Tovervinger van Roald Dahl (1975), Zeven Verhalen van J. van Hattum (1977) en Het Wonder lijk Verhaal van Hendrik Meier van Roald Dahl 1978), waarvoor hij het Gouden Penseel won. Maakt eigen boe ken, zoals Décorum Démasqué, waarin hij zijn eigen waarne mingen van de hedendaagse mens vastlegt, de Theatrale krant, en Terugtrappen, een leporello, een boek waarvan de bladen uit één lange gevouwen strook bestaan. Dit laatste naar aan leiding van een opdracht van de Eerste Nederlandse Fiets bond. In zijn werk is het uitgangspunt de manier waarop hij als kind genoot van afbeeldingen, met een scherp oog voor details. Die detaillering vind je terug in zijn eigen teke ningen Om zijn vakmanschap te illustreren drukt Ballustrada in dit nummer enkele tekeningen af die Eyzenbach ons welwillend toezond Karei Eykman is naast kinderboekenschrijver ook aktief op veel andere gebieden. Zo werkte hij mee aan televisieseries (Stratemaker op Zee-show, Film van Ome Willem), diverse radioseries, kindertoneel en kranterubrieken (De Blauw Geruite Kiel). In 1975 kreeg hij de Zilveren Griffel voor de Vreselijk verlegen Vogelverschrikker. Het is een man met een anarchistische instelling, iemand die kiest voor de zwakke groepen in de maatschappij. Een man die de smaak van het verzet wil vasthouden. Schrijft spreektaal in realistische bewoordingen, wat lang niet door iedereen gewaardeerd wordt. Hangt de stelling aan, dat bij de beoor deling van kinderboeken zaken als emotionele herkenbaarheid zwaarder moeten wegen dan goed taalgebruik. "Schrijven voor kinderen moet je doen zonder flauwekul". Een aantal van zijn boeken en verhalen zijn vertaald in het Deens en het Duits. Kreeg de Gouden Griffel voor zijn boek Liefdesverdriet Verdraagzaamheid is het belangrijkste thema van de kinderboe kenschrijver Rindert Kromhout. Vindt zichzelf een schrijver pur sang, waardoor hij een grote produktiviteit heeft. Heeft eerder een boodschap voor de ouders dan voor de kinderen, 4

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 1989 | | pagina 10