kip en slasaus zijn zijn favorieten en de sla gebruikt hij als excuus daarvoor. Er staat meer dan er te lezen is: Jean Paul heeft iets ge schreven wat naar poezie ruikt. Je kunt kinderen oeverloos laten schrijven. Je kunt ze ook be perken door het geven van opdrachten. Misschien is dat ook een taak voor begeleiders van kinderen. En als het thema van de opdracht de kinderwereld innig omarmt wordt het schrijfgereedschap vreugdevol vastgepakt, zoals bij de achtjarige Jan uit Terhole het geval was: blauw de lucht een ballon zweeft er komt een mus knal Het onderwerp was kleur en de opdracht was zo geformuleerd dat er 5 zinnen met in totaal 11 woorden uitkwamen. Een beperking, die tot een prachtig suggestief resultaat kan leiden Sommigen gaan zo ver een opdracht te geven waarbij volgens Japanse traditie een haiku het resultaat is: bij de kassa sta ik nu veel knopjes tu,tu korting alleen hier voor u Of zelfs opdrachten waarbij de uiteindelijke tekst op een echt gedicht lijkt omdat er rijm is ingebracht: Een vogel in de lucht zei met een zucht: ik kan niet meer. ik val haast neer! Het kan allemaal. Als er maar afwisseling en opbouw is in de opdrachten. De begeleider moet een doel voor ogen hebben en aan een werkplan sleutelen. Als je na het schrijven eenvoudig drukmateriaal aanreikt, zo als een handdrukpers en zeefdrukramenkunnen de kinderen zelf hun teksten in een bepaalde oplage drukken, evt. voorzien van een pakkende en ook gedrukte illustratie. Kinderen vinden het buitengewoon boeiend hun en eikaars tekst en in een heel andere status te zien. Gebundeld maken zij op zo'n manier hun eigen leesmateriaal op een eigen manier en niveau. Deze gedachte leunt tegen die van de bekende onderwijsver nieuwer Freinet en wordt sinds jaar en dag uitgeprobeerd in de zgn. taaldrukwerkplaatsen 29

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 1989 | | pagina 35