'KINDEREN TREKKEN ZICH NIETS AAN VAN RECENCIES' "Na mijn H.B.S.-tijd ging ik als leerling werken in de Openbare leeszaal en bibliotheek in Vlissingen. Je verdiende twee jaar niets en volgde ondertussen aan de Gemeente biblio theek te Amsterdam een kursus voor wat toen "leeszaalassisten te" heette. De jeugdafdeling van de bibliotheek was gevestigd in een klas lokaal waar op andere uren typeles werd gegeven. Er waren minder boeken, de uitvoering ervan was meestal ook lang zo mooi niet als tegenwoordig en er waren minder kinderen lid van de bibliotheek. Maar je wist niet beter." Ze kan nu lachen om de manier waarop ze vroeger moest werken. Thea de Leeuwen, consulente jeugdbibliotheek van de Zeeuwse bibliotheek in Middelburg. In de loop van de jaren is er veel veranderd en verbeterd. Zeker in Middelburg, waar men in een luxe situatie verkeert, met een nieuw, goed toegankelijk gebouw, een grote geïnte greerde jeugdafdeling en mogelijkheden voor lezingen en exposities e d Hoe is het nu gesteld met de belangstelling voor jeugdlitera tuur? Wordt er meer of minder gelezen dan voorheen? "In de jaren '70 is de belangstelling voor het verschijnsel jeugdliteratuur enorm toegenomen. Onder invloed van verande ringen in de maatschappij gingen maatschappijkritische groepe ringen zich bemoeien met de inhoud van het kinderboek. Voerden, tot dan toe rozegeur en maneschijn en/of spanning en avontuur de boventoon, men vond toen dat kinderen een reeel beeld van de maatschappij moesten krijgen. Alles moest voor kinderen bespreekbaar zijn en er sneuvelden veel taboes. Op pedago gische akademies werd jeugdliteratuur een "vak", wat ook weer zijn effekten had op de basisscholen. Als er door de leer kracht in de klas enthousiast over boeken gepraat wordt mist dat zijn uitwerking op de kinderen niet. Het beleid van de bibliotheek is er op gericht om alle kinderen in hun basisschooltijd minstens één maal in de bi bliotheek te krijgen. Om dit te bereiken mag iedere basis school jaarlijks met twee klassen op bezoek komen. Passend bij de leeftijd van de kinderen wordt dan tekst en uitleg gegeven over boeken en bibliotheek." Het aanschaffen van boeken geeft je grote verantwoordelijk heid. Welke kriteria worden er gehanteerd? De bibliotheek ontvangt wekelijk aanschafadviezen van het N.B.L.C. (Nederlands Bibliotheek en Lektuur Centrum) Die adviezen moet je hanteren als uitgangspunt. De aanschaf wordt in teamverband besproken. Er wordt uitgegaan van kwa liteitsnormen zoals goed taalgebruik, juiste informatie enz. Het voert te ver om daar uitgebreid op in te gaan. Je kunt onmogelijk alle boeken die aangeboden worden zelf lezen. 32

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 1989 | | pagina 38