'KINDEREN TREKKEN ZICH NIETS AAN VAN RECENCIES'
"Na mijn H.B.S.-tijd ging ik als leerling werken in de
Openbare leeszaal en bibliotheek in Vlissingen. Je verdiende
twee jaar niets en volgde ondertussen aan de Gemeente biblio
theek te Amsterdam een kursus voor wat toen "leeszaalassisten
te" heette.
De jeugdafdeling van de bibliotheek was gevestigd in een klas
lokaal waar op andere uren typeles werd gegeven. Er waren
minder boeken, de uitvoering ervan was meestal ook lang zo
mooi niet als tegenwoordig en er waren minder kinderen lid van
de bibliotheek. Maar je wist niet beter."
Ze kan nu lachen om de manier waarop ze vroeger moest werken.
Thea de Leeuwen, consulente jeugdbibliotheek van de Zeeuwse
bibliotheek in Middelburg.
In de loop van de jaren is er veel veranderd en verbeterd.
Zeker in Middelburg, waar men in een luxe situatie verkeert,
met een nieuw, goed toegankelijk gebouw, een grote geïnte
greerde jeugdafdeling en mogelijkheden voor lezingen en
exposities e d
Hoe is het nu gesteld met de belangstelling voor jeugdlitera
tuur?
Wordt er meer of minder gelezen dan voorheen?
"In de jaren '70 is de belangstelling voor het verschijnsel
jeugdliteratuur enorm toegenomen. Onder invloed van verande
ringen in de maatschappij gingen maatschappijkritische groepe
ringen zich bemoeien met de inhoud van het kinderboek. Voerden,
tot dan toe rozegeur en maneschijn en/of spanning en avontuur
de boventoon, men vond toen dat kinderen een reeel beeld van
de maatschappij moesten krijgen. Alles moest voor kinderen
bespreekbaar zijn en er sneuvelden veel taboes. Op pedago
gische akademies werd jeugdliteratuur een "vak", wat ook weer
zijn effekten had op de basisscholen. Als er door de leer
kracht in de klas enthousiast over boeken gepraat wordt mist
dat zijn uitwerking op de kinderen niet.
Het beleid van de bibliotheek is er op gericht om alle
kinderen in hun basisschooltijd minstens één maal in de bi
bliotheek te krijgen. Om dit te bereiken mag iedere basis
school jaarlijks met twee klassen op bezoek komen. Passend
bij de leeftijd van de kinderen wordt dan tekst en uitleg
gegeven over boeken en bibliotheek."
Het aanschaffen van boeken geeft je grote verantwoordelijk
heid.
Welke kriteria worden er gehanteerd?
De bibliotheek ontvangt wekelijk aanschafadviezen van het
N.B.L.C. (Nederlands Bibliotheek en Lektuur Centrum) Die
adviezen moet je hanteren als uitgangspunt. De aanschaf
wordt in teamverband besproken. Er wordt uitgegaan van kwa
liteitsnormen zoals goed taalgebruik, juiste informatie enz.
Het voert te ver om daar uitgebreid op in te gaan. Je kunt
onmogelijk alle boeken die aangeboden worden zelf lezen.
32