communicatiesystemen kon dienstbaar worden gemaakt aan de ideeen van de kunstenaars. Zo kon men de systemen en wegen die in de officiële kunst wereld gelden omzeilen en in directe communicatie kunstwerken uitwisse len. Ray Johnson richtte in 1962 te New York zijn Correspondence School of Art op. Kenmerkend was en is nog steeds dat de PTT als drager ging fungeren van een internationaal communicatienetwerk, waarin kunstenaars informa tie in kunstvorm konden verspreiden. Het feit dat de literaire wereld nooit zo sterk gebonden is geweest aan commerciële belangen als de beeldende kunst, zorgde mede voor de ver strengeling van mail-art en visuele poezie. De ontwikkeling van goedkope druktechnieken zoals stencil en offset hebben het mogelijk gemaakt woord- en beeldinformatie gemakkelijk in eigen beheer te produceren en te verzenden. Na de rol van de fotografie in de visuele poezie zullen ook computer, tekstverwerker, beeldscherm en fax-apparaat hun rol gaan spelen. Zo is deze tentoonstelling in de nagalm van de jaren 60-70 een zoektocht naar een nieuwe eeuw, het nieuwe idee, de nieuwe CODE. Vanuit deze achtergrond zijn kunstenaars, die bekend zijn met visuele poezie/mail-artuitgenodigd een bijdrage voor dit nummer van BALLUSTRADA te verzorgen. In de context van het historische verloop van de mail-art/ visuele poezie is het een belangrijk moment dat dit laatste nummer van de- jaren '80 hiervoor speciale ruimte vrijmaakt. CODE, project voor een literair tijdschrift en expositie. International-KO-production1989 p.b. 7082-NL-4330 GD.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 1989 | | pagina 13