BALLUSTRADA OPTIMA FORMA Voor mij is alle poezie visueel, d.w.z. zichtbare stem. Ik houd niet van voor lezen, declameren. Voorgedragen poezie kan ik nauwelijks op de juiste waarde schatten. Het is me verschillende ke ren gebeurd dat ik onder de indruk raakte van een stem, maar bij latere controle bleek de poezie van inferieu re kwaliteit. Ook heb ik goede gedich ten stuntelig horen lezen; maar zelfs de iedeale situatie - een goede voor dracht van een goede dichter - bood me niet het tastbare genot van het zien van regels als: 'Er liggen messen te glinsteren als altaren in een duistere kerk/ Waar men, hopend op genezing/ Kreupelen en imbecielen heenleidt.' (Charles Simic Een plek verlicht door een glas melk. Voor 3,in de ramsj.) Visuele poezie in engere zin treft men ook in dit nummer aan. Uit de verbin tenis van ongelijksoortige elementen, woord en vooral beeld, ontstaat een poëtische oproep. Visuele poezie (mail art) speelt in het officiële kunstcircuit nauwelijks een rol. Het is immers kunst voor kunstenaars en nauwelijks te exploi teren. De vrijgestelden van de kunst wereld, museumdirecteuren, galerij houders en ambtenaren, kunnen er niets mee. De redaktie van Ballustrada wel. MINOR

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 1989 | | pagina 8