Het noord-zuidverkeer Het provinciaal bestuur dramt De Vierde Nota Ruimtelijke Ordening Extra zoals hiervoor aangegeven geeft duidelijk aan dat de WOV geen functie heeft als doorgaande noord-zuid verbinding. De Europese transportroute Rotterdam-Antwer- pen c.q. kanaaltunnel loopt via Breda en secundair via de Zoomweg. De aansluiting naar Rotterdam zal altijd via Willemstad dienen te ge schieden zodat een noord-zuidroute dwars door Zeeland niet zinvol is. Het is bijzonder te betreuren dat de discussie over de wenselijkheid van een WOV wordt ontweken en dat de provincie allereerst de tracékeuze heeft willen forceren. Daarmee de discussie voor zich uitschuivend over de vraag of een vaste oeververbinding wel zinvol is. Een schatting van de hoeveelheid geld en arbeidsplaatsen die het de Zeeuwse economie zou kunnen opleveren ontbreekt. Ook de commissie voor de wegen van de Raad voor de Waterstaat heeft dit geconstateerd. De Tracé-Nota/Milieu Effect Rapportage (MER) is uitgebracht door Gedeputeerde Staten van Zeeland om de voor- en nadelen van de tracés te inventariseren maar niet om de noodzakelijkheid van de WOV te toetsen. De Raad van de Waterstaat heeft desgevraagd advies over de Tracé-Nota/ MER uitgebracht. De Raad heeft zich nadrukkelijk niet uitgelaten over de noodzaak van een WOV maar heeft alleen de voorgestelde tracés beoordeeld. De Raad voor de Waterstaat geeft de voorkeur aan tracé 3 (Terneuzen- west/Ellewoutsdijk-west). Informatief is dat het advies van de Raad is voorbereid door de Commissie voor de wegen. Deze commissie heeft geen eensluidend advies kunnen uitbrengen. Een minderheid van de commissie vindt dat de WOV niet aangelegd moet worden. Het sociaal-economisch belang van de WOV weegt volgens deze commissie leden niet op tegen de landschappelijke-, natuur- en milieubezwaren. Realisering van een middentracé (3 of 4) acht deze minderheid nimmer gerechtvaardigd. Indien toch tot de aanleg van een WOV wordt besloten komt voor deze minderheid alleen tracé 5 (Kruiningen-Perkpolder) in aanmerking. Met name omdat bij tracé 5 de gevolgen voor milieu, natuur, landschap en landbouw het minst schadelijk zijn en het beste wordt aangesloten op de huidige ruimtelijke structuur van Midden- Zeeland en Zeeuws-Vlaanderen. Bovendien is dit tracé economisch het voordeligste. 8

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 1991 | | pagina 10