Het noord-zuidverkeer
Het provinciaal bestuur dramt
De Vierde Nota Ruimtelijke Ordening Extra zoals hiervoor aangegeven
geeft duidelijk aan dat de WOV geen functie heeft als doorgaande
noord-zuid verbinding. De Europese transportroute Rotterdam-Antwer-
pen c.q. kanaaltunnel loopt via Breda en secundair via de Zoomweg.
De aansluiting naar Rotterdam zal altijd via Willemstad dienen te ge
schieden zodat een noord-zuidroute dwars door Zeeland niet zinvol is.
Het is bijzonder te betreuren dat de discussie over de wenselijkheid van
een WOV wordt ontweken en dat de provincie allereerst de tracékeuze
heeft willen forceren. Daarmee de discussie voor zich uitschuivend over
de vraag of een vaste oeververbinding wel zinvol is. Een schatting van de
hoeveelheid geld en arbeidsplaatsen die het de Zeeuwse economie zou
kunnen opleveren ontbreekt. Ook de commissie voor de wegen van de
Raad voor de Waterstaat heeft dit geconstateerd.
De Tracé-Nota/Milieu Effect Rapportage (MER) is uitgebracht door
Gedeputeerde Staten van Zeeland om de voor- en nadelen van de tracés
te inventariseren maar niet om de noodzakelijkheid van de WOV te
toetsen.
De Raad van de Waterstaat heeft desgevraagd advies over de Tracé-Nota/
MER uitgebracht. De Raad heeft zich nadrukkelijk niet uitgelaten over de
noodzaak van een WOV maar heeft alleen de voorgestelde tracés
beoordeeld.
De Raad voor de Waterstaat geeft de voorkeur aan tracé 3 (Terneuzen-
west/Ellewoutsdijk-west). Informatief is dat het advies van de Raad is
voorbereid door de Commissie voor de wegen. Deze commissie heeft
geen eensluidend advies kunnen uitbrengen. Een minderheid van de
commissie vindt dat de WOV niet aangelegd moet worden. Het
sociaal-economisch belang van de WOV weegt volgens deze commissie
leden niet op tegen de landschappelijke-, natuur- en milieubezwaren.
Realisering van een middentracé (3 of 4) acht deze minderheid nimmer
gerechtvaardigd. Indien toch tot de aanleg van een WOV wordt besloten
komt voor deze minderheid alleen tracé 5 (Kruiningen-Perkpolder) in
aanmerking. Met name omdat bij tracé 5 de gevolgen voor milieu,
natuur, landschap en landbouw het minst schadelijk zijn en het beste
wordt aangesloten op de huidige ruimtelijke structuur van Midden-
Zeeland en Zeeuws-Vlaanderen. Bovendien is dit tracé economisch het
voordeligste.
8