Het regionale belang Met een forcering van de tracékeuze wordt ten onrechte de suggestie gewekt dat een WOV wenselijk is. De provincie lijkt inmiddels dan ook niet meer van plan de wenselijkheid van de WOV serieus te onder zoeken. Ook de tracékeuze in de MER is niet volledig. Zo is afgezien van toetsing ten opzichte van een nul-plus variant; de variant met een verbeterde veerdienst. Bijzonder laakbaar in het geheel is onder meer het feit dat Provinciale Staten van Zeeland hebben verzuimd om de begrenzing van de 'Grote Landschapseenheid' (GLE) vast te stellen. In de beschrijving van de Grote Landschapseenheid 'Zak van Zuid-Beveland', vastgesteld door de Minister op voorstel van de Natuurbeschermingsraad, wordt aange geven dat de gehele Zak plus de schorren en slikken als GLE-gebied is aangegeven. De Provincie heeft de bevoegdheid om de begrenzing definitief vast te stellen maar niet om er essentiële onderdelen uit te halen. Het probleem is dat de Staten van Zeeland verzuimd hebben om de GLE definitief vast te stellen en zo de minister de mogelijkheid ontnemen om bezwaar te maken tegen het schrappen van essentiële onderdelen uit de GLE. Het niet vaststellen van de GLE-omgrenzing door de Staten maar wel het voorstel van GS om de randzones er uit te halen om zo kennelijk de interfentie tussen de GLE en WOV te vermijden is politiek van een niveau waar ik bedenkingen tegen heb. Als doorgaande noord-zuid verbinding dient de WOV ingevolge het Rijksbeleid geen betekenis te hebben. Om alleen Zeeuws-Vlaanderen en Zuid-Beveland en Walcheren te koppelen is de WOV een zeer dure oplossing temeer daar Terneuzen in het geheel niet geïsoleerd ligt maar uitstekend aansluit op de regio Antwerpen en de kanaaltunnel. De werkelijkheid is dat Terneuzen open ligt en Middelburg geïsoleerd. De directeur van het havenschap Terneuzen, Van Houwelingen, heeft het vorig jaar op de zomeruniversiteit het standpunt verkondigd dat het havenschap van Terneuzen helemaal geen prijs stelt op een vaste oeververbinding. Alleen voor Vlissingen en Middelburg is een WOV wellicht wel van belang maar laten we nu maar eens erkennen dat niet alles overal moet. Middelburg ligt niet in de doorgaande route Antwer- pen-Rotterdam en een WOV verandert daar niets aan. Bovendien is geen rekening gehouden met de onlangs gereedgekomen Liefkenshoektunnel onder de Westerschelde op Belgisch grondgebied. Voorts wordt voorbijgegaan aan de inspraak van de regio met betrekking 9

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 1991 | | pagina 11