30.000 en voor Axel 60.000 - schets ontwikkelingsplan voor de
Kanaalzone heet die, totaal voorziet men 350.000 inwoners! - kortom:
het is 1991, wie fietst er nog? Niemand toch? Zelfs de landsregering kan
daar niets aan veranderen en ze wil dat trouwens ook niet. De tijd staat
nu eenmaal niet stil, wordt er dan bij gezegd. Een betere dooddoener om
iedere discussie al bij voorbaat te blokkeren, bestaat er toch niet? Maar de
zegsman kan wel gelijk hebben: wie fietst er nog in 1991?
Daar zit het zeer evenwel niet. Wij mogen niet weten dat onze ponten
niet meer door stoom aangedreven worden. Wij mogen van diezefde
provinciale overheid - 'over'heid, wat een woord eigenlijk voor een
dienstverlenende instantie. Wie heeft dat ooit verzonnen? Waar over?
Over het volk? In een democratie? Of is het meer iets als broedsheid en
properheid: behept met een drang tot broeden of proper zijn, in dit geval
dus behept met een drang naar over? - maar goed, we mogen niet weten
hoe het precies zit met onze ponten, wij mogen het woord VOW niet
meer gebruiken maar moeten WOV zeggen (Tunnel-Kanaal, Brug-IJssel,
IJ-pont-over-het; het zou nogal een rommeltje worden in ons landje als
de provincie Zeeland de lakens voor het uitdelen had!) Wij mogen ook
niet weten of je met een fiets over de VOW mag, c.q. kunt, hoe, hoe vaak
per uur, tot hoelang dagelijks enzovoort.
Weet de provincie zelf dan niet waarmee ze bezig is? Kan ze het hele
project wel overzien? Geeft dat de burger vertrouwen? Die moet toch
achterdochtig worden?
'Oh, weten ze dat niet?' denk je dan bij jezelf.
Weten ze dan wel hoe hard het waait op vijfenzeventig meter hoogte bij
windkracht X? Weten ze eigenlijk of die brug wel sterk genoeg is? Wie
trekt dat na? De provincie niet, die kan het niet, want als je nog niet weet
of je er met een fiets over mag of kunt.De aannemers wel, of ook niet?
Stoppen die er maar zoveel mogelijk ijzer en beton in als ze kwijt willen,
want te controleren is het toch niet en betaald zal het wel worden?
Als er te veel wind is kan de zaak natuurlijk altijd nog tijdelijk gesloten
worden, zal er aangevoerd worden. Inderdaad, een betere methode om
een vermeend isolement op te heffen is er niet. Kortom: deze provincie
weet geen antwoord op de meest eenvoudige vragen - mag ik er met mijn
fiets over? - zou zij het weten op erg moeilijke? Nee toch, dus de
conclusie ligt voor de hand... ponten bestellen en blijven varen, daar
weten we alles van en daar kunnen we mee overweg ook.
Overziet de provincie nu echt alle consequenties niet, mist ze de
competentie of is het pure misleiding? Wij zijn ruimdenkend, wij
gunnen onze opponent altijd het voordeel van de twijfel, dus we denken
dat de provincie niet weet waarmee ze bezig is, de competentie mist, de
consequenties niet overziet en de fietser misleidt. Zijn we ver mis, als
32