30.000 en voor Axel 60.000 - schets ontwikkelingsplan voor de Kanaalzone heet die, totaal voorziet men 350.000 inwoners! - kortom: het is 1991, wie fietst er nog? Niemand toch? Zelfs de landsregering kan daar niets aan veranderen en ze wil dat trouwens ook niet. De tijd staat nu eenmaal niet stil, wordt er dan bij gezegd. Een betere dooddoener om iedere discussie al bij voorbaat te blokkeren, bestaat er toch niet? Maar de zegsman kan wel gelijk hebben: wie fietst er nog in 1991? Daar zit het zeer evenwel niet. Wij mogen niet weten dat onze ponten niet meer door stoom aangedreven worden. Wij mogen van diezefde provinciale overheid - 'over'heid, wat een woord eigenlijk voor een dienstverlenende instantie. Wie heeft dat ooit verzonnen? Waar over? Over het volk? In een democratie? Of is het meer iets als broedsheid en properheid: behept met een drang tot broeden of proper zijn, in dit geval dus behept met een drang naar over? - maar goed, we mogen niet weten hoe het precies zit met onze ponten, wij mogen het woord VOW niet meer gebruiken maar moeten WOV zeggen (Tunnel-Kanaal, Brug-IJssel, IJ-pont-over-het; het zou nogal een rommeltje worden in ons landje als de provincie Zeeland de lakens voor het uitdelen had!) Wij mogen ook niet weten of je met een fiets over de VOW mag, c.q. kunt, hoe, hoe vaak per uur, tot hoelang dagelijks enzovoort. Weet de provincie zelf dan niet waarmee ze bezig is? Kan ze het hele project wel overzien? Geeft dat de burger vertrouwen? Die moet toch achterdochtig worden? 'Oh, weten ze dat niet?' denk je dan bij jezelf. Weten ze dan wel hoe hard het waait op vijfenzeventig meter hoogte bij windkracht X? Weten ze eigenlijk of die brug wel sterk genoeg is? Wie trekt dat na? De provincie niet, die kan het niet, want als je nog niet weet of je er met een fiets over mag of kunt.De aannemers wel, of ook niet? Stoppen die er maar zoveel mogelijk ijzer en beton in als ze kwijt willen, want te controleren is het toch niet en betaald zal het wel worden? Als er te veel wind is kan de zaak natuurlijk altijd nog tijdelijk gesloten worden, zal er aangevoerd worden. Inderdaad, een betere methode om een vermeend isolement op te heffen is er niet. Kortom: deze provincie weet geen antwoord op de meest eenvoudige vragen - mag ik er met mijn fiets over? - zou zij het weten op erg moeilijke? Nee toch, dus de conclusie ligt voor de hand... ponten bestellen en blijven varen, daar weten we alles van en daar kunnen we mee overweg ook. Overziet de provincie nu echt alle consequenties niet, mist ze de competentie of is het pure misleiding? Wij zijn ruimdenkend, wij gunnen onze opponent altijd het voordeel van de twijfel, dus we denken dat de provincie niet weet waarmee ze bezig is, de competentie mist, de consequenties niet overziet en de fietser misleidt. Zijn we ver mis, als 32

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 1991 | | pagina 34