commissies of wat voor 'hobbyclubjes' ook. 'Waar uit de botsing der meningen de waarheid al naar voren springt, weet Van Oeverveer natuurlijk ook dat het 'grote publiek' (voor of achter de schermen) overdonderd wordt door grootsprekers als beton-lobby's, staal-lobby's of wat voor h(l)obby's dan ook.' Die veerboten vindt hij echt verschrikkelijk, wachttijden, extra kosten en dus tijdverspilling. 'Nu is er bijna niets betrouwbaarder dan een goed geoutilleerde PSD, maar dat daar geen prioriteit meer voor gesteld wordt, kan een ieder aan den lijve ondervinden. De overzetkosten worden nu al opgeschroefd naar WOV-niveau, terwijl het vrachtverkeer uitwijkt naar de (goed kopere) tunnel bij Kallo.' Willem van Oeverveer is dus duidelijk in zijn standpunten. Hij vindt dat er in de Kanaalzone en in de samenwerking met België al veel bereikt is, op een paar Waterverdragen en een Baalhoekkanaal na misschien?! 'Hij weigert te geloven dat wat de twee laatste zaken betreft de belangstelling in België niet groot is, en dat wat het eerste betreft de ontwikkeling van de Kanaalzone praktisch alleen het gevolg is van de expansiedrift van Antwerpen en de concurrentiepositie met Gent en Zeebrugge. Willem pleit dus ook voor expansie, ontsluiting, werkgelegenheid en opmars in de vaart der volkeren (Zeeland als trekpaard van de econo mie). 'Maar... is dat een Belgisch belang?! Wat weet Van Oeverveer eigenlijk van zijn illustere voorganger P.J. Bouwens die bij Koning Willem III een concessie aanvroeg voor een spoorweg Mechelen-Terneuzen-Breskens?! Dat was toen dé oplossing, zo leek het, ter overbrugging van de afstand die Zuid-Duitsland scheidde van Engeland. Nu al blijkt, eigenlijk uit ervaring, dat een (vaste) oeververbinding niet of nauwelijks van invloed is op investeringen. Als dat toch plaats heeft dan ook veelal met buitenlands kapitaal, arbeidskrachten en kadermensen. Op zich is daar ook geen bezwaar tegen, maar een goede veerverbinding is echt geen belemmering.' Het zou op dit moment aan te bevelen zijn dat Willem eens ging pleiten voor een behoorlijke weg- en/of spoorwegverbinding die Zeeuws-Vlaan- deren rechtstreeks aansloot op de route Rotterdam-Antwerpen-Brussel- Parijs met de afslag (rechts) naar Duitsland. Willem moet toch in staat geacht worden om ook voor dit item een atmosfeer van warmte te creëren, diep uit het hart, een warmte die het broeikaseffect moet kunnen overstijgen. 'Van Oeverveer komt maar heel traag tot ander inzicht. Diep in zijn hart voelt hij ook wel dat die WOV maar een zijstraatje (links) is en eigenlijk 38

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 1991 | | pagina 40