De WOV en het Rijksbeleid Dr. P.J.M. VAN DER AART
In tal van nota's is het Rijksbeleid met betrekking tot het landelijk gebied
neergelegd. De belangrijkste rijksnota's in deze zijn: de Vierde Nota
Ruimtelijke Ordening Extra (VINEX) en het Natuurbeleidsplan (NBP).
Het is interessant na te gaan hoe de voorgenomen vaste oeververbinding
over (onder) de Westerschelde strookt met het geformuleerde Rijks
beleid. Een te verdedigen stelling luidt dat een eventuele aanleg van een
WOV, aansluitend op Zuid-Beveland, strijdig is met het Rijksbeleid.
Allereerst zij opgemerkt dat de rijksoverheid zich nooit definitief heeft
uitgesproken over de wenselijkheid van een WOV. De WOV staat op
gespannen voet met de VINEX waarin voor de Zak de blauwe koers wordt
voorgesteld. De blauwe koers houdt in dat geen grote infrastructurele
werken zullen worden geëntameerd.
De VINEX geeft voor Zeeland een hoofdtransportroute in oost-west
richting aan en stelt expliciet dat 'De internationale verbinding van de
Randstad en zuid-west Nederland met het Belgisch/Franse achterland
(inclusief kanaaltunnel) wordt versterkt (aanleg 'Zoomweg').' Een WOV
speelt in het Rijksbeleid geen rol als verbinding tussen het Rotterdamse
en Antwerpse industriegebied.
In het Natuurbeleidsplan (NBP) is het gebied integraal opgenomen als
gebied met specifieke landschappelijke waarde. Als zodanig is het het
enige grote gebied in Zeeland waaraan deze functie is toegekend. Het
beleid van het rijk in deze gebieden zal gericht zijn op instandhouding
van: 'reliëf, verkavelingspatronen, en kleinschaligheid'.
De Zak is tevens het enige grote gebied in Zeeland waarvan de
cultuur-historische betekenis is erkend. Hierover stelt het NBP dat
bijzondere aandacht dient besteed te worden aan: 'het voorkomen van
dissonerende ingrepen in de kenmerkende verkaveling en percelen en
het kenmerkende patroon van wegen en waterlopen. Dissonerende
ingrepen kunnen vooral worden veroorzaakt door kavelverbeterings-
werken, veranderingen in infrastructuur (wegen en waterlopen) ont
grondingen en bebouwing.' Aanleg van een tracé dat aanlandt aan de
Zak van Zuid-Beveland of deze doorsnijdt is in strijd met deze doel
stellingen.
De WOV staat ook op gespannen voet met het Rijksbeleid om de
automobiliteit terug te dringen. Voor het lokale vervoer betekent een
WOV meer autokilometers ten opzichte van de twee pontveren. Boven
dien is een WOV beduidend onvriendelijker voor het langzame verkeer.
7