De Amerikaanse antropoloog en folklorist Alan Dundes, die folklore beschouwt als een culturele spiegel, als 'autobiografische etnografie', heeft in zijn korte essay The Number Three in American Culture (1968) een verpletterende hoeveelheid data uit allerlei sectoren van de cultuur bijeengebracht. In het begin van de twintigste eeuw had o.a. Raimond Müller (Die Zahl 3 in Sage, Dichtung und Kunst, 1903) al geconcludeerd dat de moderne Europese cultuur even trichotoom georiënteerd was als de klassieke. In tegenstelling tot wat de titel van zijn essay aan geeft beperkt Dundes zich niet tot Noordamerikaanse en de daaraan ten grondslag liggende Europese uitingsvormen van het trichotome patroon, maar verruimde in enkele alinea's het blikveld tot dit het hele Indo-Europese spectrum omvatte. Dundes, vooral geïnteresseerd in de analyse en de betekenis van allerlei soorten - vooral hedendaagse - folklore, stelt vast dat heel de wereld wordt waargenomen en begrepen in driedelige termen - door ons. Vooral zijn voorbeelden van trichotomie als cognitieve categorie in allerlei wetenschappelijke disci plines - entomologie, antropologie, chemie, om er maar eens drie te noemen - zijn verbluffend. Na een korte excursie langs de verschillende verklaringsmodellen van trichotomie, o.a. de freudiaanse van het getal drie als masculien symbool, phallus cum testiculis, concludeert Dundes dat trichotomie bestaat, maar geen manifestatie is van de 'nature of nature'. Zij maakt deel uit van de 'nature of culture'. Nu terugkerend naar het schema van de drie rijken: Ibsen verrijkte de cultuur met een exemplarische voorstelling van de geestesgeschiedenis. Het raamwerk van de voorstelling zelf demonstreerde echter een eigenaardigheid van de cultuur die ze wilde verklaren. Maar een nogal duizelingwekkende vraag verdringt de tevredenheid over deze conclusie. Als we het over de trichotome culturele structuur hebben, spreken we dan over een fenomeen dat 'reëler' is dan de er door gemodelleerde voorstellingen zoals Ibsens Drie Rijken, of hebben we het dan gewoon over een andere, equivalente voorstelling? - In dat laatste geval behoort ook Dundes' 'nature of nature' tot de 'nature of culture' en is de boom niet de grondstof waardoor de tekst tot leven komt, maar geeft de tekst het leven aan de boom. 8

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 1991 | | pagina 10