Sacrament van de Sneeuw Het kind dat in alle ernst met huiver en respect voor het sacrale wordt grootgebracht zal de vallende sneeuw die hij op zijn uitgestoken tong laat smelten, makkelijk in verband brengen met het ontvangen van de hostie. Ook in dit ritueel van het ontvangen van de eerste sneeuw zal hij iets ondergaan van de mystieke versmelting met het sacrale. Vandaar dat de dichter nog kan spreken van het sacrament van de sneeuw. Alleen in zijn dichterlijke taal is het wonder van de mystieke eenwording nog aanwezig.Door het woord alleen creëert hij de onzichtbare werkelijkheid. De dichter heeft a.h.w. de taak van de priester overgenomen. De filosoof en dichter Thomas van Aquino dicht in zijn latijnse hymne op het Sacrament: 'Visus, tactus, gustus in te fallitur, sed auditu solo tuto creditur': gezicht, gehoor en smaak vergissen zich in u, maar door het gehoor alleen wordt met zekerheid geloofd.' Dat wil zeggen door de macht en op het gezag van het woord blijft de onzichtbare werkelijkheid in stand. Dat is precies wat de dichter doet; door zijn metaforische taal maakt hij de onzichtbare werkelijkheid zichtbaar; in zijn dichterlijke taal heeft de versmelting plaats van het subject met die onbekende werkelijkheid. De bundel Het Sacrament van de Sneeuw opent met het titelgedicht. Dit gedicht evoceert niet alleen het sacrale karakter van het eerste gedicht, maar suggereert ook door de daaraan ontleende titel voor de hele bundel de sacraliteit van het hele poëtische proces en van alle volgende ge dichten. In de ruimte tussen het eerste gedicht en het laatste dat het strijdlustige credo 'Poëzie is oorlog' als titel meekreeg, is deze poëzie een poging het mystieke moment van eenwording van het subject (dichter en lezer) met de onzichtbare werkelijkheid te realiseren. Door de magie van de taal en in de taal alleen is dit moment van extase mogelijk. De structuur Ogenschijnlijk is er bij eerste lezing van de bundel weinig consis tentie in het geheel te bespeuren. Het zou kunnen dat de dichter een gewone chronologische volgorde naar de tijd van ontstaan van elk gedicht afzonderlijk heeft aangehouden. In dat geval zou er sprake zijn van een weinig opzettelijke compositie en zou men hoogstens kunnen spreken van een zekere parallellie tussen leven en werk. Bij aandachtig lezen valt er echter in de thematiek een aantal samen hangende onderdelen te ontdekken, wat de conclusie wettigt dat de dichter weloverwogen te werk is gegaan. Zowel de samenhang van die 17

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 1994 | | pagina 17