'bitter en zoet einde aan de vleeshaken in de kelders, in de vagina van de gravin.' Of zoals in 'Vampier' (7) in de schreeuw van de eenzame vampier die zijn tanden in zichzelf zet. Alle ingrediënten van een melodramatische romantiek zijn hier uit de kast gehaald om het falen van de dichter in zijn eenheidsverlangen te verbeelden. De dichter is het slachtoffer van de verlokking van de zeemeermin, grimmige vloed van wensen en haar gefingeerde erotiek (de fictie van haar staart) (8). Hij blijft altijd de gevangene in het labyrint. Het gedicht 'Draad van Ariadne' (9) is een knappe persoonlijke uit werking van de bekende mythe, overtuigend in zijn sober taal gebruik. Theseus overwon het monster en bevrijdde Ariadne, maar wie herinnert zich deze Theseus nog? De moderne Theseus is bang voor de liefde, hij tast rond in het duister, nergens banger voor dan naakt bij haar aan te komen. Dat zou betekenen weer verder te moeten afdalen in een ander labyrint. Deze vier genoemde gedichten lijken door hun geringe samenhang van bizarre metaforen uit zeer diverse sferen een vreemd brouwsel. Toch vertonen ze door hun rijk geschakeerde keuren, heftig dramatische momenten en hun thema tische eenheid een grote coherentie. En wellicht wordt de gebroken heid van de liefde gesymboliseerd in de grote lokale en temporele afstand die er bestaat tussen de gekozen decors. Het thema Zeeland Het grootste deel van de bundel wordt ingenomen door de gedichten die hun belangrijkste inspiratiebron vinden in het Zeeuwse land en water. In totaal negen gedichten, dat is bijna de helft. Ik gaf al aan dat dit waarschijnlijk geen toeval is, en probeerde er een plausibele verklaring voor te vinden. De beelden zijn direct herkenbaar. Woord gebruik en metaforiek zijn helder en doorzichtig. Toelichting lijkt overbodig. Toch enkele opmerkingen. - Het zou me niet verbazen, als de dichter de titel van het eerste gedicht, 'Scheldesuite' (10), min of meer ook bedoeld heeft als aanhef voor de rest die erop volgt (met uitzondering van het laatste gedicht (19)); Suite, een term die aan de muziek ontleend, de betekenis heeft van opeenvolging van muzikale onderdelen die door toon en inhoud bij elkaar horen, is meer van toepassing op de hele reeks gedichten dan op het ene dat de titel draagt. - Ik wil erop wijzen dat uit de subtiele waarneming, en samensmel ting van de waargenomen werkelijkheid met de belevingswereld van de dichter fraaie strofen en soms rondweg prachtige regels voort- 22

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 1994 | | pagina 22