De omweg van het verhaal Jan J.B. Kuipers 1. Afbeelding 35 van Humberto R. Maturana en Francisco J. Varela's De Boom der Kennis (1989)' toont het door mythische gevaren bedreigde schip van Odysseus, bemand met homerische zeevaarders en de twee auteurs van het boek waarvan de tekening deel uitmaakt. Het bijschrift luidt: 'De epistemologische Odyssee: laverend tussen de Scylla van het representationalisme en de Charybdis van het solipsisme.' Het beeld als parkeerstrook van het woord - dat is de bestemming van de afbeelding met de geringste status: de illustratie. De neurobiologen Maturana en Varela, vertegenwoordigers van de 'nieuwe', systeemgerichte biologie, geven in De Boom der Kennis een overzicht van de geschiedenis en organisatie van het leven, om aan te tonen dat het 'kennend subject op een persoonlijke, in zijn biologische structuur verankerde wijze bij alle kennisverwerving betrokken is'. De Nederlandse ondertitel van het boek zegt het aansprekender: Hoe wij de wereld door onze eigen waarneming creëren. Een oud standpunt, dat bij Maturana en Varela echter niet verzandt in onvruchtbaar solipsisme. Wie bestand blijkt tegen hun vaak ver schrikkelijke jargon, dat weliswaar rijk verlucht is met diagrammen, tekeningen en cartoons, leert dat de auteurs het zinloos achten om de wereld om ons heen te ontkennen en aan te nemen dat het zenuwstelsel in een absoluut vacuüm opereert, waarin alles mogelijk en geldig is. Er kan dan immers niet meer verklaard worden hoe er overeenstemming kan bestaan tussen de werking van een organisme en zijn leefwereld. Tot zover de Charybdis. Wat de Scylla betreft: ook het representationalisme, dat volgens Maturana en Varela tegenwoordig nog de overhand heeft en ervan uitgaat dat het zenuwstelsel werkt met reële afbeeldingen van de wereld, wordt in De Boom der Kennis afgewezen. 'Ruimte' en 'kleur' zijn geen eigen schappen van de buitenwereld, maar van onze eigen 'voorstellings-' en 'chromatische ruimte'. De produktie van de wereld door ons kenvermogen wordt weer geconditioneerd door bouw en werking van ons zenuwstelsel. Het gemeenschappelijke biologische erfgoed vormt de basis voor een wereld die de mensen gezamenlijk in het leven roepen. De natuur is dus voor iedereen hetzelfde: het kan door niemand worden ontkend dat de hemel blauw is en dat de zon elke morgen opkomt. 5

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 1994 | | pagina 5