de andere zintuiglijke indrukken in de westerse cultuur. De Amerikaanse folklorist Alan Dundes schrijft in zijn korte essay 'Seeing is Believing' (1972)2 dat het primaat van het zien er bij de Amerikaanse kinderen van jongsaf wordt ingestampt: 'Americans are conditioned from childhood to believe that "what you see is what you get".' De geschiedenis van het westers denken geeft een scherp onderscheid te zien tussen zintuiglijke waarneming en de rede. De kracht van de rede werd van de twee categorieën altijd superieur geacht. De vijf zintuigen van Aristoteles - zien, horen, ruiken, smaken en voelen - leverden informatie die ijdel en bedrieglijk kon zijn, vergeleken met het vermogen van de rede. Het waardeverschil tussen 'subjectief' en 'objectief', en tussen 'lichaam' en 'geest' geeft ook uitdrukking aan ongelijkheidwaardig heden, die samenhangen met die van zintuiglijkheid en rationaliteit. Nu moet redenatie zich altijd op een of andere wijze bedienen van de metafoor - en Dundes stelt dat de Americaanse logica en rede neerkunst hecht verbonden zijn met in het bijzonder de visuele metafoor. Noord-Amerikanen zien de wereld in metaforische zin eerder dat dat ze haar horen, voelen, ruiken of proeven. Het zintuig van het zien wordt in opsommingen dan ook meestal als eerste van de vijf genoemd. In weinig bladzijden brengt Dundes een vracht data bijeen om zijn zienswijze te onderbouwen. Eén voorbeeld kan volstaan om de vaak nogal losse manier van associëren in zijn betoog te illu streren: 'Strangely enough, at hearings there is an insistence that hearsay evidence be rejected and that only eyewitness testimony be accepted.' De relatie van de rede middels de visuele metafoor tot het zintuig van het zien geldt natuurlijk voor de westerse cultuur als geheel - vgl. bij voorbeeld de Duitse term Weltanschauung -, voor zover deze teruggaat op het Grieks-Romeinse en Joods-Christelijke erfgoed (de traditie volgend ga ik uit van drie voedingsbronnen: de Grieks- Romeinse, de Joods-Christelijke en de Keltisch-Germaanse). Voorts bedient de rede zich van het woord, en het woord bedient zich van het schrift, een visueel medium. De tactiele variatie ervan, het braille, is immers niets dan een afgeleide van het visuele schrift. Technologische innovaties hebben zich dank zij het schrift kunnen verbreiden, en hebben op hun beurt de geografische en sociale 7

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 1994 | | pagina 7