verbreiding van het schrift sterk bevorderd. De boekdrukkunst was een techniek met onvoorstelbare gevolgen voor de circulatie van informatie en ideeën. Ten goede en ten kwade natuurlijk: de nachtmerrie-achtige heksenwaan aan het begin van de Nieuwe Tijd dankte zijn theoretische ondergrond aan de alomtegenwoordige Malleus Maleficarum, de 'Heksenhamer' van de dominicanen Heinrich Kramer en Jakob Sprenger, die tussen 1486 en 1669 talloze herdrukken beleefde. Alan Dundes geeft in 'Seeing is Believing' verschillende voorbeelden van de in onze tijd sterk gedaalde waarde van het geschreven woord, welke neergang te wijten is aan datzelfde visuele primaat dat eertijds de opgang van het schrift sterk bevorderde. Hij refereert aan Marshall McLuhan en zijn volgelingen, die beweerden dat de orale-auditieve kanalen van preliterate man, die overigens niet samenvalt met de prehistorische mens, een renaissance beleefden. Want de radio had postliterate man gecreëerd, die ook primair van deze kanalen gebruik maakte. Veel Amerikanen vernamen het dagelijks nieuws nu via de radio in plaats van uit de krant; en de telefoon had het briefverkeer voor een belangrijk deel verdrongen. Maar de visuele kanalen zijn verveelvoudigd; Dundes stipte het in 1972 al aan. Ook in publikaties de alfawetenschappen betreffende, die bastions van het woord, nemen diagrammen en grafieken sinds decennia een steeds belangrijker plaats in. Wat de orale-auditieve kanalen betreft: hier zien we een omslag naar visuele-auditieve media. De tv heeft de radio tot een marginaal medium gemaakt; aan introductie van de 'interactieve tv' wordt gewerkt. De commerciële muziekindustrie beseft dat een muziekstuk niet meer aan een groot publiek kan worden opgedrongen zonder visuele ondersteuning. Voor de promotie van popmuziek is de videoclip al jaren nood zakelijk: een filmpje met een min of meer traditionele narratio of bestaand uit een reeks beelden die geordend zijn volgens een visueel-auditief associatief verband. De ontwikkeling van de clips is inmiddels zodanig gevorderd dat de muziek, waarom het aan vankelijk toch begonnen was, vaak eerder een functioneel onderdeel van het filmpje is geworden dan andersom. Voor me ligt een inhoudsopgave van aflevering 3 van de serie White Noise, een vijfdelig programma over videokunst, in 1990 uit gezonden door de BBC-televisie. Elke aflevering van de serie bevatte een compilatie van nieuwe en 'klassieke' produkten, computergrafiek 8

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 1994 | | pagina 8