overklant zie ik de kogels op de straatstenen ketsen. We gaan toch
naar school. Meester Goedendorp draagt op zijn revers een grote
oranje strik.
Mijn vader en ik helpen blussen, ik met een bijl stoer tussen mijn
broekriem. Waarom in godsnaam een bijl? We worden afgelost en
men vraagt of we het huisraad willen redden van belendende flats
die in brand dreigen te raken. Nu komt de bijl van pas. Ik hak de be
drading door van alle hanglampen. De spullen worden uit het raam
gemieterd. De flats raken niet in brand. Het lijkt of deurwaarder Dre-
verhaven aan het werk is geweest.
Ik zie mijn vader voor het eerst huilen. Later lees ik in vele boeken
dat een menigte kinderen die dag hun vader voor het eerst ziet
huilen.
Op de Coolsingel bekijk ik de foto's van de film 'Kouwe drukte' met
George Formby in de hoofdrol. Die zal niet meer gedraaid worden:
op de voorgevel na is de bioskoop verdwenen. De verkoolde licha
men van twee slachtoffers. Aan de niet verbrande schoenen kun je
zien dat ze hebben toebehoord aan een man en een vrouw. Een
Duitse motorordonnans raakt in gesprek met een Nederlander, die ik
hoor zeggen: 'Wir haben es gewusst'.
Kweekschool met den Bijbel. Direkteur Brinkman, die loopt als een
boer, waarschuwt dat er op dat tijdstip een geweldige nastoot plaats
vindt van de contrareformatie, met de inzet van honderdduizenden
celibataire religieuzen.
In de psychologieles behandelt hij de karakterverdeling van Pro
fessor Heymans en karakteriseert zichzelf: 'Vastgewortelde ideeën.
Sterk ontwikkelde persoonlijkheid. Heerszuchtig en bazig. Dikwijls bruusk
en hard optreden. Flinke menschen. Ze komen er. Voorbeelden: Michel
Angelo, Pasteur'.
Mij rangschikt hij onder de nerveuzen: 'De menschen, tot dit type be
horend, zijn onrustig, beweeglijk, veranderlijk van idee en stemming. Vaak
komt bij hen voor wisseling van denkbeelden op politiek en godsdienstig
gebied. Ze zijn prikkelbaar en gevoelig, ijdel en besluiteloos. Versnipperde
geesten, wien alle Ausdauer ontbreekt. Voorbeelden: Eline Vere, Fritz
20