'Ah, meester, mijn gedachten wilt u kopen?'
De dokter rook naar seringen en chique sigaren. Hij had zijn licht
grijze flanelkostuum aan met het gouden kettinkje in het knoopsgat
van het vest. Von werd in een vooroorlogs sfeertje verzet; had zijn
opa niet zo geroken toen hij nog een kruipend kind was?
'Als ik mij inspan om de beelden van mijn droom te achterhalen, zie
ik een narrow escape-scene. Ik worstelde om weg te komen uit een
houten barak met een verloederde clientèle. Mannen, de armen rug
gelings gebonden aan de voeten met een eind touw ertussen werden
aan een elastische bamboestengel als speenvarkens binnengedragen
door gemaskerde spierbundel-beulen. Ze gilden niet. Het was een
stomme film godzijdank. Ze waren misbruikt en hadden de hele
nacht guwelijke sex gehad met die wrede zweetlijven. Toen kregen
twee spleetogige soemi-worstelaars mijn persoon in het oog. Ik rende
door de rijstpapieren wanden van een Japans huis. In de halfslaap
die hier op volgde riep ik onder het knusse dekbed nog even een
scène op uit dat boek dat ik laatst in uw kast vond: de biografie van
prins Felix Youssoupow, de slachter van Raspoutin. De scène waar
hij na het wakker worden gewoontegetrouw zijn Tartaarse oppas als
een vorm van achteloze liefde en tastbare bevestiging van eikaars
positie een aframmeling gaf.'
'Foei Von, zo vroeg alweer.'
Raspoutin, de stokebrand, uit de weg geruimd door een tere jonk
man uit de hoogste kringen. Wat een komische slachting moet dat
geweest zijn, dat frêle jonkie tegen de steppebeer. Felix kwam om
zijn geilheid bot te vieren. Hij en zijn vriendjes hebben hem ten
slotte onder het ijsdek van de Newa geschoven, en daar is hij,
dronken, vergiftigd, doorzeefd met kogels en gedesoriënteerd in de
donkere kou, dan eindelijk verzopen.'
'En de prins?'
'Die heeft nog twee Rembrandts uit de rode brand weten te redden.
Ze hangen in Washington. Felix moet een frappante verschijning
zijn geweest. Als je dat doorgefokte type van aristocraten tenminste
weet te waarderen. Diaghilev had nog een tentoonstelling van Rus
sische portretten in Venetië. De serie van de kinderen Youssoupow
was een succes. Dat van Felix moest worden weggehaald. De mensen
gingen er voor staan masturberen. Het is halen en brengen met de
mode in de erotiek.'
25