Regio Een ander vanzelfsprekend element was en is het signaleren en bundelen van typisch Zeeuwse literaire zaken. Het gevaar van het vervallen in literair pro vincialisme of regionalisme ligt hierbij natuurlijk op de loer. We konden dit dilemma in het verleden omzeilen door streng op kwaliteit te selecteren en niet voor ieder zilt verhaal of gedicht te zwichten. Vermeldenswaardig in dit verband als een typische exponent van ons streven hoe het wel moet, zijn de beschouwin gen en essays van Lou Vleugelhof over Zeeuwse dichters. Thema-nummers die in de loop der jaren over Zeeland verschenen: De Schelde, De Vliegende Hollander, WOV, Zeeuws Licht en Licht Zeeuws. Grafiek Ballustrada heeft voor een literair blad altijd veel aandacht besteed aan grafiek, met name uit het mail art circuit. Mail art is een kunstvorm die zich hoofdzakelijk baseert op bewegingen als Dada en de Fluxusbeweging in de jaren zestig. Kun stenaars sturen elkaar werk op via de post. Dit kan gebeuren naar aanleiding van een thema en het is ook niet uitge sloten dat het werk geëxposeerd wordt. Het verzorgen van de envelop of verpak king vormt'een integraal onderdeel van het werk. Bij mail art gaat het minder dan bij 'offi ciële' kunst om het produkt. Alle hande lingen om tot het produkt te komen maken onderdeel uit van het kunstge- beuren. Het gaat te ver om van margina le kunst te spreken, maar ze vertegen woordigt wel een kunstopvatting die niet spoort met de huidige marktgerichte kunstideologie. Bij een dergelijke gedachtenwereld slui ten onze intenties wonderwel aan. Drie Zeeuwse vertegenwoordigers uit het mail art circuit zijn Ko de Jonge, Jan Verschoore en Johan Everaers. Ko de Jonge verzorgt bovendien al jarenlang de vormgeving van Ballustrada. Jubileum en hoe verder? Ballustrada gaf bij het eerste lustrum, in samenwerking met het ADZ, de bundel Zeeuws Licht uit. Binnen een jaar was het boek uitverkocht. Een herdruk werd overwogen omdat er nog veel vraag naar het boek was, maar zover kwam het niet. Het lag dus voor de hand dat de formule nog een keer gehanteerd zou worden. Deze keer onder de titel Licht Zeeuws, die overigens niet verwijst naar het 'gewicht' van het gebodene maar eerder naar de achtergrond van de deelnemende auteurs. De uitgave is echter niet het enige fees telijke feit bij de viering van het tienjarig bestaan. Ook dit samenwerkingsnum- mer met het Zeeuws Tijdschrift is voor ons een speciale gebeurtenis. Al was het alleen maar vanwege de oplage. De der de verrassing voor onze abonnees is een speciaal themanummer eind dit jaar. Wat betreft de toekomst. Voor 1997 staat er onder andere een polemisch nummer op stapel. In het algemeen gesproken zal Ballustrada haar onafhan kelijke koers voortzetten. Niet bang om te shockeren, maar ook kritisch ten aan zien van literaire hypes en modever schijnselen. Wie dit nogal braaf vindt klinken moet ons GALNUMMER maar eens afwachten. Voor iedere nieuwe abonnee is er 'Licht Zeeuws' De jubileumbundel Licht Zeeuws (f 19,95) is hard op weg net zo'n suc cesvolle uitgave te worden als Zeeuws Licht (in een jaar uitverkocht). De pro vincie Zeeland gebruikt het boek zelfs als representatief geschenk voor bezoekers. Tal van bekende auteurs hebben dan ook een bijdrage gele verd, zoals Rinus Ferdinandusse, Kees Slager, Hans Verhage, Carolijn Visser, Andreas Oosthoek en Ed Leeflang. Iedere nieuwe abonnee van Ballustra da ontvangt dit prachtboek gratis. En dat terwijl het abonnementsgeld van ons tijdschrift al zo laag is, namelijk 25 gulden per jaar inclusief portokosten. Deze lage abonnementsprijs wordt onder meer mogelijk gemaakt door subsidies die de provincie Zeeland ons garandeert. U kunt u op Ballustrada abonneren door f 25 over te maken op bankrek. 49.92,02.864 of op gironr. 17.42.121 t.n.v. Stichting Zeeuws Licht onder vermelding van kennismakingsabon nement. Op die manier blijft u op de hoogte van de literatuur in Zeeland en daarbuiten en tevens steunt u het eni ge Zeeuwse literaire tijdschrift. Ballustrada 3

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 1996 | | pagina 51