Bij de omslag
De omslag is samengesteld door Ko de Jonge naar aanleiding van het
signaal 'ART IS A DOG'.
'ART IS A DOG' is een project van Peter Bastiaanssen, dat ten doel
heeft een groot platform te creëren waarop alle culturele instellingen
over de hele wereld met elkaar worden verbonden. Het is ontstaan
uit de de volgende gedachte.
Het gehele fenomeen van communicatie wordt met de dag boeien
der. Nog nooit in de geschiedenis van de mens is er zo'n enorme
stroom van signalen gestort als nu. Het ziet er naar uit dat deze stort
vloed alleen maar zal toenemen.
De enorme kwantiteit aan signalen dwingt ons om een selectie te
maken. De vraag dringt zich hierbij op hoe er door wie geselecteerd
wordt en wat de gevolgen hiervan zijn.
In dit kader vraagt Bastiaanssen International Rescue zich af wat nog
de impact kan zijn van het versturen van een onafhankelijk bericht,
en of het überhaupt wel zin heeft om zo'n vrij, onafhankelijk signaal
te versturen. Want bereikt een verzonden (onafhankelijk) signaal
nog wel een ontvanger, en zo ja, in hoeverre staat het dan bloot aan
bewuste of onbewuste manipulatie?
De ongeïnteresseerde massa 'zapt' onbewust alle signalen naar het
niveau van verveeldheid en eenheidsworst. De 'intelligentsia' selec
teert bewust de informatie op bruikbaarheid en kleurt de signalen
om zo haar doel te bereiken.
Om te onderzoeken of bovenstaande gedachten slechts zwartgallige
komplot-theorieën zijn zonder enige bodem, of het puntje van een
nog duistere ijsberg, heeft Bastiaanssen International Rescue het
project 'ART IS A DOG' ontwikkeld.
In het project 'ART IS A DOG' staat het verzenden van een onafhan
kelijk signaal naar de kunstwereld centraal. Er wordt gepretendeerd
dat er binnen de kunstwereld geen 'zappende massa' bestaat. Toch
zijn er verschillende niveaus in de kunstwereld die vijandig tegen
over elkaar lijken te staan. De niveaus onderscheiden zich door de
verschillende hoeveelheid verzamelde macht en status.
De strijd gaat over wie mag bepalen wat de 'kwaliteit' is van een
'kunst-signaal', ofwel de maat waarmee het onmeetbare gemeten
wordt. Hoe ontvangt men in de kunstwereld een onafhankelijk
5