"Het betekent dat je niet hoeft te lopen" slechts voor intellectuelen van beperkt allooi interessante tak van literatuur dreigt te worden, die de vroegere Nederlandse poëzie zijn slaapverwekkend karakter gaf. Alsof de vijftigers er nooit zijn ge weest, laat staan de zestigers, zijn het realisme van het Hollandse binnenhuisje, het kleine geluk en (vooral) de grote uitzichtloosheid weer teruggekeerd, en daarmee de dooddoener van het zogenaamde gezonde verstand, die elke 'greep naar het grote' bij voorbaat ver dacht maakt en aanduidt als 'mystiek'. 'Een dichter die zich bezig houdt met gevoelens en emoties,' las ik laatst van zo'n clown in een recensie over mijn werk, 'is een zonderling of een enkeling.' Of iets van die strekking. Geen wonder dat de lezer niet meer in de magie van dat unieke medium gelooft." Wie zo verstandig is geweest zich per trein naar Amsterdam te begeven om Hans Verhagen voor dit aan hem gewijde dubbel nummer van Ballustrada te interviewen, beëindigt zijn reis op dat merkwaardige Stationsplein in Amsterdam, één van de schaarse locaties in Nederland, waar het leven 24 uur per etmaal huishoudt, al moet men zich daarvan zo tussen 3 en 6 uur 's ochtends ook niet teveel voorstellen. Hans Verhagen interviewen is al tientallen jaren niet zo'n origineel idee, maar aangezien hij op willekeurige tijdstippen na een tijdje onzichtbaar te zijn geweest voor de draad komt met authentieke kunst van hoog niveau, een nieuw boek, een nieuwe expositie, een nieuwe film, komt het er vanzelf van - voor verslaggevers met een beetje belangstelling is hij bovendien een dankbaar onderwerp, met afwijkende soms schokkende opinies, verrassende invalshoeken en boude uitspraken, waarvan nooit helemaal duidelijk is of ze komisch zijn bedoeld of niet. Het 'goede gesprek' van een uur, dat hij met Theo van Gogh voor AT5 (Amsterdamse televisiezender) voerde werd als één van de zinnigste uit de serie beschouwd. In een wereld waarin de 'bekende persoonlijkheden' steeds vaker stotte rende voetballers of soapsterren zijn, en vrijwel elk verhaal behou dens wat opschik identiek lijkt te zijn, is de man met het authen tieke geluid een verademing, al hakkelt hij zelf ook. Maar wij doen dit voor het eerst en kijken huizenhoog tegen de job op (niet tegen de ontmoeting) want hoe interview je iemand die 11

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 1998 | | pagina 13