In de bundel Rozen Sr Motoren uit 1963 is nog heel wat Walcherse
lyriek van de oude stempel te vinden:
Buiten in de duinen, waar mijn jeugd bevriest,
verliest mijn liefde de liefde; liefste,
alles is weer even eeuwig als altijd;
ook je telefoontje heeft me te laat bereikt.
De kritiek herkende in de dichter Hans Verhagen de 'vernieuwer',
ook de 'homo lyricus'. De omslag naar de, door de kunstenaars
van de Nul-Beweging beïnvloede Nieuwe Poëzie is duidelijk zicht
baar. Binnen dezelfde bundel maakt het romantisch idioom plaats
voor technische termen. De werkelijkheid wordt niet langer schil
derachtig verpakt. De lyriek in een nieuwe jas:
Een autoband kan het niet sneller doen, 30.000 km
Sr je carrosserie is verrot
Sr de betonmolen van de geschiedenis draait verder
Op de eerste dag dat ik - inmiddels ook getrouwd - bij het Alge
meen Handelsblad ging werken, kwam Hans Verhagen me al halen.
Hij nam me mee naar het belendende Café Scheltema en zei dat hij
het prima vond dat ik ook in Amsterdam zat. Hij woonde er sinds
kort, in een moderne flat aan de Sloterplas en werkte bij de Haagse
Post, Sleutelaar en Armando zaten daar toen ook. We hadden alle
bei wat omzwervingen gemaakt en waren elkaar, na Zeeland, een
beetje uit het oog verloren. Er viel veel te lachen bij de Haagse Post,
vertelde hij, vooral met toffe gozers als Trino Flothuis met wie hij
bevriend was geraakt, maar van de journalistiek zelf begon hij last
te krijgen. Het werkte vervreemdend. "En je gaat te geolied schrij
ven," zei hij, "dat is niet goed."
Korte tijd later verliet hij de Haagse Post - hij had er drie jaar ge
werkt - en dook hij, gulzig als altijd ("Ik ben een omnivoor, ik wil
alles, alles in het leven van de jaren zestig. Geen nieuw middel
bleef onbeproefd, geen stroming of trend ging aan hem voorbij. Hij
formeerde de popgroep Dragonfly waar hij producer van werd en
nam, met Armando, Sleutelaar, Vaandrager en Henk Peeters zitting
in de redactie van het in pocketvorm door de Bezige Bij uitgegeven
tijdschrift De Nieuwe Stijl ("Gard Sivik is dood, maar de Nieuwe
Poëzie leeft," schreef het Algemeen Dagblad) waarin zijn nieuwe
55