gedichten werden afgedrukt. Beautiful Dreamer bijvoorbeeld, met een knipoog naar het wereldleed: Eenmaal in bedrijf ontwikkelt de moderne mens toegepaste melancholie. De eenzaamheid van de moderne mens. Deze kleirie luxe permitteert hij zich wat graag, de moderne mens. We zagen elkaar bijna dagelijks in Café Scheltema, waar in die dagen een bont gezelschap woonde, onder wie de beeldend kunste naar Wim Schippers en de filmer Wim van der Linden. In de loop van 1967 kregen Verhagen, Schippers en Van der Linden het druk met het VPRO-jongerenprogramma Hoepla dat volgens Hans' toelichting in de VPRO-gids mank zou gaan 'aan een ontstellend gebrek aan innerlijke beschaving, politieke belangstelling en goede smaak'. Zijn outfit droeg de tekenen des tijds: bloemmotieven, kralen en kettingen. Temidden van de nationale verontwaardiging rond Hoepla - met Zo is hethèt tv-monument van de jaren zestig - verscheen Verhagens cyclus Cocon in bibliofiele uitgave bij Thomas Rap. Een op het eerste gezicht nogal koele, bij nader in zien geheimzinnige '10-delige cyclus in 9 verzen', eindeloos inter pretabel, waarin ik na lezen en herlezen het proces van volwassen worden meende te herkennen. Van de schoonheid van de Nieuwe Poëzie raakte ik doordrongen door bijvoorbeeld vers 6: Lang is in wezen te kort, breed te smal. Later past het. Adriaan Morriën sprak in Het Parool van 'een moderne Elkerlyc'. De cyclus Cocon werd opgenomen in de bundel Sterren Cirkels Bellen die een jaar later, in 1968, verscheen. Ook stond daarin de cyclus Kanker waarin hij zeer onderkoeld dichtte over het ziektebeeld dat hem sinds 1960 niet heeft losgelaten: 56

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 1998 | | pagina 60