dat werkte verfrissend. Ik schilderde in een zelfgekozen eenzaam heid. Dat ik beeldend kunstenaar was kwam niet bij me op, dat ik zou exposeren al helemaal niet. Toch had ik steeds het gevoel dat er iemand over mijn schouder meekeek als ik zat te werken. Het was een tijdelijke passage: de illusie dat je niet alleen was. Na ver loop van tijd ga je accepteren dat je wel alleen bent, de titel van een van mijn schilderijen, een portret is 'Always Alone'." Verhagen dicht, schrijft, schildert, componeert en musiceert. De keuze van het medium is ondergeschikt aan de emotie. Het gaat erom dat je ingaat op de pure drang iets te maken, een verslag doet van je inzichten, van de consequenties van je moties. Die drang en de intensiteit waarmee je eraan toegeeft, dat moet met kunstenaar schap te maken hebben. Waar gaat het steeds weer over? "Over het leven op aarde, over het grote levensvraagstuk waar je met omtrek kende bewegingen uitdrukking aan probeert te geven," zei hij eens over zijn poëzie. Op die eerste expositie toonde hij zijn Rippings, een erotiserende neerslag (in gemengde techniek) van recente, lichamelijke ervaringen. Daarna schilderde hij grote portretten, van zichzelf, van Nixon, Reagan of Hitier, enorme koppen. Ze werden opgevolgd door twee, drie en steeds meer personages per doek: meisjes, soldaten of anonieme figuranten. Daarna kwamen er verhalende voorstellingen, taferelen. Zeegezichten bijvoorbeeld met mensen op de voorgrond - zoals de vrouw met verrekijker en pistool die vanaf het strand naar een schipbreuk kijkt. In 1988 ex poseerde hij zijn 'Peintures Passionelles' in Amsterdam. De grote tentoonstelling 'Oceans', voorjaar 1992 in de Amsterdamse Galerie 2000, gaf tot nu toe het breedste inzicht in Verhagens ge schilderde universum. Een stortvloed van voorstellingen: de onge breidelde verbeelding in eigenzinnige, vaak brutale kleurcombina ties. Onontkoombaar zijn de rode monden van Verhagens per sonages. Soms is er alleen maar een suggestie van een mond. Maar zo'n felrode vlek of streep kan veel vertellen: genot, verdriet, trots, gelatenheid, sensualiteit, liefde. De grote mond in het afgehakte hoofd van Johannes de Doper Dance of Three Moons - Salome - head only - John the Baptist, '93) drukt een montere melancholie uit. Wie vaststelt dat het werk van Verhagen figuratief is, maakt het zich te gemakkelijk. Zo iemand komt bovendien al gauw in de 64

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 1998 | | pagina 68