Ballustrada Optima Forma In 1972 kocht ik Duizenden Zonsondergangen van Hans Verhagen. Een jaar of langer nam ik bijna dagelijks een shotje van zijn poëzie. Hij de dope-addict bij uitstek, zorgde ervoor dat ik geen dope nodig had. Maar plotseling keek ik de bundel niet meer in. Hetzelfde overkwam me met de muziek van Bob Dylan. Ik draaide zijn platen grijs - bestaat die uitdrukking nog? - maar op een dag en alle da gen erna liet ik het volledig afweten. Wanneer precies de omslag kwam kan ik nu niet meer zeggen. Over je eigen leven weet je bijna net zo weinig als over dat van een ander. Ik heb Duizenden Zonsondergangen weer opengeslagen en vervolgens snel dichtgegooid. Ik voelde me ongemakkelijk onder het lezen. Om het eens over dreven te zeggen: lezen in dat boek leek een beetje op het bijwonen van een dodenwake. De bundel zelf was het lijk niet. Nee, een heel tijdperk lag ijselijk stil op zijn rug en wat omklemden de grijze vingers? Juist. Brekend Vergezicht heet zijn nieuwe bundel. Hij zal toch niet be doelen dat dit zijn laatste is? Van de Bezige Bij kreeg ik de vijfde druk van Duizenden Zonsonder gangen toegestuurd. Het kruis van Caspar David Friedrich op de om slag is verdwenen en ook het gouden hoofd van de jongeling op de achterflap. De nieuwe kaft is rood met een paar blauwe en groene, vegetarische zonnen. Op de achterflap het geactualiseerde, doorleef de hoofd van de dichter. En hé, toch het kruis van Caspar in een rode zon geschilderd. Het bericht van de uitgever erboven luidt Doet niet voor Lucebert onder (J. Bemlef). Verdomd, het is net of ik die nieuwe uitgave gemakkelijker lees dan de oude. Verhagen waakt over ons, in ieder geval over mij. Hans Verhagen is geen dichter, geen schilder, geen musicus, geen filmer. Hij is op de eerste plaats een fenomeen: onze Vlissingse ver losser. Zijn roeping lag in Amsterdam. Dat mogen we hem niet kwalijk nemen, maar het wordt tijd dat hij door het oog van de naald terugkomt. MINOR 7

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 1998 | | pagina 9