zaamgeweven Zij hadden veel strenger begrippen van zedelijk heid dan hunne romeinsche en christelijke vervolgers. Tacitus en Bonifacius blijven daarvan de onwrikbare getuigen. Sedert de wereldheerschappij der Romeinen is de menschheid eigenlijk zede lijk achteruit gegaan." Een opmerkelijke uitspraak voor iemand uit de hogere burgerij van de late negentiende eeuw, waar vrij alge meen de vooruitgangsidee leefde. Gelukkig was er nu de natuurwetenschap om de werkingen van Metod in kaart te brengen. De natuurwetenschap, waarvan de men selijke geschiedenis maar een onderdeel was. Van Eeden zag zelfs voor de dorpspredikers een natuurwetenschappelijke taak. Zij dien den het karakter van de bewoners van hun gemeente in verband met de bodem en de plantengroei te bestuderen en 'niet roman tisch, maar geheel naar waarheid te beschrijven'. Dan pas konden we komen tot een betere waardering van onze nationaliteit. Zoals men het Texelse schaap met de invoering van vreemde rassen had willen veredelen, wilden sommige lieden onze natie met vreemde elementen te gronde richten. Binnen de landsgrenzen was er voorts de smet van de urbanisatie, ten gevolge waarvan de gevangenissen 'op onze kosten' met 'onverschillige luijaards' werden bevolkt en het omringende landschap werd verziekt met aardappelvelden: 'het beeld van de etende en nimmer verzadigde armoede'. De vreemde elementen waren vooral de Joden: allereerst hadden ze ons opgescheept met de barbaarse lijkbegraving - in tegenstelling tot de vroegere gewoonte van crematie -, een 'halve maatregel, waardoor bodem, water en lucht voortdurend verpest worden', en vervolgens belaagden 'kunstlievende Israëlieten' (kooplui) de fraaie meubelen van vaderlandse gezinnen. Vreemdelingen pasten niet in Van Eedens op de vroege Romantiek geïnspireerde volkskundige visie, waarin het individu een organisch deel van zijn gemeenschap èn landschap was. Een visie overigens, die in tegenstelling tot zijn Schopenhaueriaans pessimisme tamelijk conventioneel was in Van Eedens dagen. Op het platteland moest het onderwijs alleen voortzetting zijn van het onderwijs in de tuin, want armoede was het resultaat van de weigering om de heide tot een lusthof te herscheppen. Kinderen be- 11

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 1998 | | pagina 13