Mail-art AKA de artistieke moeder van het Internet cuy Bieus -42.292 Historische achtergronden Wanneer mediagoeroe Marshall McLuhan in 1964 de intussen wel bekende zin 'the medium is the message' neerschrijft, kan niemand vermoeden dat deze uitspraak het weerkerende adagium zal worden van een planetaire kunstrichting, namelijk Mail-Art. Mail-Art is een internationaal netwerk van honderden kunstenaars die communicatiemedia als kunstmedia hanteren. Onder meer post, telefoon, fax, Internet. Dit netwerk heet het 'Mail-Art Network', want in de praktijk wordt vooral het postsysteem geëxploreerd en benut. De post blijkt immers - voor de meeste kunstenaars - nog steeds het goedkoopste artistieke communicatiesysteem te zijn, dat toch zeer rijk is aan verzendingsmogelijkheden. Nochtans zal er de volgende jaren heel wat concurrentie opdagen van de elektronische en digitale communicatie. Mail-artists of networkers distribueren hun kunst dus in de eerste plaats via het medium post en niet via de officiële galerijen en musea. In dit alternatieve circuit staat de directe communicatie en de uitwisseling van artistieke informatie centraal. Een gevolg hier van is dat enkel zij, die zelf werkzaam zijn in het Network, worden ingelicht over de diverse projecten en activiteiten. Nochtans zijn de communicatieverbindingen tussen Mail-Art en het officiële kunst- gebeuren niet volledig doorgeknipt. In de loop der voorbije jaren werden er, ook in Nederland, regelmatig Mail-Art-manifestaties en tentoonstellingen georganiseerd. Dit gebeurde zowel in officiële als in niet-officiële instellingen. De oorsprong en de historische ontwikkeling van het fenomeen 'Mail-Art' is problematisch om verschillende redenen. In eerste in stantie omdat zij gelieerd zijn aan de begripsbepaling, d.w.z. met de 'betekenis' die men aan het begrip 'Mail-Art' toeschrijft. Ontstond Mail-Art in de jaren '50, '60 of '70? Was het in Japan, de USA of Europa? Was het de Gutai-Group, Fluxus, Nouveau Réalisme, de poesia visiva of de New York Correspondence School die Mail-Art in beweging zette? Het is onmogelijk om één enkel 'wie-waar-wanneer' 22

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 1998 | | pagina 24