Over kunstenaarsboeken: een persoonlijke visie Ton Brandenbarg Nog geen twee uur na aankomst in New York hees ik mij in mijn splinternieuwe smoking. Denk eraan, had het consulaat gewaar schuwd, zonder smoking kom je niet binnen. Godallemachtig wat is het moeilijk om zo'n strikje uiteindelijk save en sound op de goede plaats te krijgen. De tijd drong. Die avond zou een bezoek gebracht worden aan een van de meest prestigieuze boekbolwerken van de Verenigde Staten: de Grolierclub. Alleen als je internationaal je spo ren in de boekenwereld had verdiend, of als (gefortuneerd) verzame laar prestige had afgedwongen, mocht je lid worden. In Nederland zijn er maar enkele particuliere leden, zoals de verzamelaar Joost Ritman en de antiquaar Nico Israel. Die avond waren er boeken en glazen champagne. Temidden van het zelfvoldane gezelschap van overwegend hoogbejaarden, hoorde ik plotseling mijn naam: Mr. Brandenbarg? Gunnar! Gunnar Kaldewey. How the hell did you get here? Het antwoord was eenvoudig: I am a member. Mijn strakke boord werd nog iets nauwer, maar de avond was gered. Gunnar Kaldewy had ik leren kennen op mijn zoektocht naar inte ressante objecten voor de collectie van het Museum van het Boek. Zijn monumentale boeken maakten diepe indruk op mij. Kaldewy, geboren in Hamburg, werkt al jaren in Poestenkill ten noorden van New York. Daar maakt hij samen met auteurs en beeldend kunste naars uit de hele wereld - de Verenigde Staten, Duitsland, Oost- Europa, Japan en Frankrijk - keer op keer in kleine oplage technisch perfecte en esthetisch aantrekkelijke kunstenaarsboeken. Het mu seum bezit intussen een aantal prachtige (en kostbare) voorbeelden van zijn werk. In datzelfde jaar 1993 bezocht ik Berlijn op uitnodiging van Thomas Günther. Hij stamt uit de generatie dichters, schrijvers, musici, theatermakers, beeldend kunstenaars en grafici die na 1950 in Oost- Duitsland werden geboren en opgroeiden in een socialistische Cul tuurbureaucratie. Zij zochten een platform om in vrijheid hun ideeën te verspreiden, met elkaar te communiceren over kunst en cultuur, al of niet met een politieke inkleuring. Drukwerk mocht in beperkte oplage van maximaal 99 exemplaren zonder staatscontrole worden verspreid. Kunstenaarsboeken, tijdschriften en pamfletten 36

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 1998 | | pagina 38