Voorwoord Dit mail-art themanummer is weliswaar een tikje laat verschenen, maar dat ligt niet aan de deelnemers van het project How Time Flies: Ko de Jonge, Johan Everaers en Jan Verschoore. De technische reali satie vroeg in dit drukke seizoen nogal wat (wacht)tijd. In ieder ge val is de redactie trots op het geboekte resultaat. Waarom mail-art in ons literaire tijdschrift? Mail-art wordt bedreven in de marge van het officiële kunstgebeuren en moet zich alleen daarom al bij ons thuis voelen. Bovendien spelen teksten - in wat voor vorm dan ook - een rol bij visuele poëzie zoals mail-art ook wel eens genoemd wordt. Nog een goede reden dus om onderdak te verlenen. En dan zwijgen we maar over persoonlijke voorkeuren van de redacteuren. Bijzonderheden over het project How Time Flies kunt u lezen in het stuk van Ko de Jonge. Wij raden u aan om de grafiek als het ware te spellen. Alleen dan krijgt u inzicht in wat mail-art nu eigen lijk is. U moet de associatieve lijn volgen van de deelnemers om de grafische beeldpuzzel te kunnen ontleden. Overigens zorgt niet alleen Ko de Jonge voor een toelichting. Er zijn ook verhandelingen of persoonlijke impressies van Johan Everaers, Guy Bleus, Carola van der Heyden en Ton Brandenbarg over mail- art. Over schijn en wezen van het verschijnsel en over de actuele stand van zaken. Tot zover de toelichting bij deze uitgave. In de loop van de jaargang 1999 verschijnt nog minstens één themanummer van Ballustrada, en wel over het onderwerp Foute Schrijvers. Als dat niet iets is om naar uit te zien - maar goed, u hoort dus nog van ons. A. van der Veeke 3

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 1998 | | pagina 5