te kunnen ontlenen. 'Ethnic cleansing' wordt dat schaamteloos in het voormalige Joegoslavië genoemd." Levendig geschreven, dat wel. Als positief alternatief van het abjecte romantische nationalis me in Europa noemt Zijderveld het - weliswaar wat sentimentele - patriottisme in de Verenigde Staten. Daar is de nationale trots nooit exclusief, maar strekt zich uit tot iedere staatsburger, ook degene die deze waardigheid onlangs verkregen heeft. - Een bewering in fla grante tegenstelling tot de feiten van de jongste geschiedenis en de actualiteit, dat is duidelijk. Maar ook in zijn algemeenheid klopt er niets van dat clichématig verband tussen de Romantiek en de bruin zwarte uitwassen van het nationalisme. Het politieke nationalisme in 19de-eeuws Europa was een beweging vanuit de progressieve, liberale hoek. De cultuurstroming van de Romantiek ontwikkelde zich inderdaad in reactionaire richting, maar keek hierbij vooral terug naar het feodaal verleden; en in het politieke ideaal bestond het begrip van de authentieke volksaard naast dat van de monar chistische, dynastieke ordening gebaseerd op familiale banden van heersers in plaats van op een volkseigen territoor, waarbij het neu trale begrip 'staat' van belang was, in plaats van het moderne natie begrip. Bovendien is de tot georganiseerde daad verworden afkeer van het 'vreemde' objectief bij uitstek, en een gruwel voor de romantist. Planmatige verdelging - pogrom en gaskamer - behoort met natuur rampen, ongelukken en fatale aandoeningen tot de schrikwekkende vormen van objectieve werkelijkheid die de subjectiviteit niet alleen geweld aandoen, maar uitwissen. Niet de van rol naar rol overstap pende romanticus, maar de in één rol vastgeroeste bureaucraat en technicus houden plichtsgetrouw de helse machinerie van de geno cide op gang. Méér recht aan de verhouding van Romantiek en nationalisme deed de welbespraakte advocaat van het filosofisch egoïsme, Max Stirner (1806-1856), toen hij schreef dat het 'Ik' geen bezit was van zijn natie, maar integendeel dat de nationaliteit be hoorde tot de bezittingen van het Ik. Zelfvervreemding is volgens Zijderveld - in navolging van George Herbert Mead - een even belangrijke romantische methode als 'de trance' in de speurtocht naar individuele en collectieve identiteit. De methode behelst het buiten jezelf treden, je identificeren met wat vreemd en anders is, om vanuit die positie terug te kijken op 'het eigen bestaan, het eigen lichaam, het eigen ik', en zo beter zicht 8

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 1999 | | pagina 8