Rol in de letteren van zijn idealen, voor hij in de oorlog aan de verkeerde kant raakte. Hij wordt in die jaren steeds meer betrokken bij het maatschappelijk onrecht, de armoede, het droevige lot van de arbeiders. Waar veel dichters zich enkel buigen over hun eigen subjectieve existentie kiest hij voor het engagement. Van Collum, Van Scheltema, Hen- riëtte Roland Holst, de latere Gorter worden zijn voorbeelden. Hij begon zijn dichterschap te zien als een roeping ter verheffing van zijn medemens. Waar het artistieke ideaal van 'I'Art pour l'art' over heerst, is de waardering voor de programmatische kunst gering. Dichtkunst in dienst van het volk mag een hoog ideaal zijn, maar propaganda en hooggestemde maatschappelijke idealen leiden zelden tot duurzame poëzie. Ook Martien Beversluis, die over het juiste talent beschikte om met zijn gedichten grote groepen mensen enthousiast te maken voor maatschappelijke veranderingen, moest ervaren dat dit ten detrimente van zijn poëzie ging. Poëzie voor het grote publiek, liefst voorgedragen op een orato rische toon in zaaltjes en theaters tot in een overvol Carré toe, ver liest aan innerlijkheid en zeggingskracht, wat zij wint aan uiterlijk vertoon en welsprekendheid. Men mag aannemen dat de publiekgerichte poëtische teksten van een publiekgevoelig dichter als Beversluis in de huidige tijd van publicitaire stunts uitstekend tot hun recht zouden zijn gekomen. Aangepast aan de huidige actualiteit zouden soortgelijke teksten tot de toppers behoord hebben van televisie- en radioprogramma's, van poëziefestivals en Nachten van het Boek. In het vroegste stadium van de PR had Beversluis al een fijne neus om zijn werk via krant en vooral door het nieuwste medium, de radio, grote bekendheid te geven. Hij was de eerste declamator van zijn eigen gedichten voor de radio. Hij geloofde als oprecht socialist in de cultuurspreiding voor het volk, niet anders dan dat men ook nu nog gelooft in cultuur voor een groter publiek. Hij stelde een aantal bloemlezingen samen van moderne en oudere dichters in goedkope uitgaven en schreef daar heldere inleidingen bij. Veel jongeren van die jaren hebben voornamelijk via deze in prijs goedkope lectuur voor het eerst kennisgemaakt met het werk van Van Duinkerken, Willem Kloos, Emile Verhaeren, Poot, Lodenstein e.a. 15

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 1999 | | pagina 15