De feiten Wie afstand heeft genomen van een partij, heeft niet onmiddellijk de behoefte aan een ander onderdak. Volgens Venema zou Bever sluis na een snelle wisseling van christendom, pacifisme, socialisme en communisme (zijn antifascistische periode ignoreert Venema, alsof die niet samenhing met zijn socialisme en communisme) weer tot het christendom bekeerd zijn, om zich dan na de inval van de Duitsers in 1941 als lid van de NSB te melden. Dat allemaal uit pure opportunistische berekening. Hij zou tot 1941 gewacht hebben om lid te worden omdat hij geleerd zou hebben dat zijn ommezwaai naar het nationaal-socialisme niet te abrupt moest zijn, wilde hij nog enigszins geloofwaardig blijven. Deze voorstelling van zaken lijkt mij een verregaande versimpeling van de feiten. Venema versimpelt, dus manipuleert de feiten om zijn visie op Beversluis aannemelijk te maken. Mag men van geschiedvervalsing spreken of alleen maar van verschil van visie? Het gaat er mij niet om het oorlogsverleden van Beversluis goed te praten of hem nu ineens als mens en dichter te rehabiliteren, maar iedereen, ook de beklaagde, heeft recht op een eerlijke, zo objectief mogelijke beoordeling. 1934 was een veelbewogen jaar. Na de machtsovername door de nationaal-socialisten in Duitsland namen veel intellectuelen en kunstenaars de wijk onder andere naar Nederland. Daarbij waren onder anderen Ernst Busch, de bekende zanger voor het volk, met zijn rauwe chansons, en Claire Waldorf, bekend door haar liedje Moeders Handen van Kurt Tucholsky. En vele anderen. Ze waren fel, vervuld van haat tegen de nazi's, de meesten waren communisten. Beversluis zette zich persoonlijk in voor hun lot, bracht ze voor de VARA-microfoon, vertaalde hun werk. In die tijd werden de Anti- oorlogsliga en de Vereniging Vrienden van de Sovjet Unie (de VVSU) opgericht. Ze kregen veel leden en aanhangers, ook van degenen die zich niet direct politiek wilden uitspreken. Vele malen trad Beversluis op voor de afdelingen van deze organisaties. Hij trok door het land met zangers en sprekers en las de felle, opstandige liederen van de verboden antifascistische Duitse dichters, en van hemzelf. De toon werd steeds radicaler; het bestuur van de VARA begon zich ongerust te maken. Men verweet Beversluis dat hij op- 20

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 1999 | | pagina 20