Conclusies Wendt ook de lezer zich niet af met zijn verweer tegen het woord kabaai: knap, briljant, virtuoos, meer vaardig dan aardig. Ik waag het nog verder te gaan met de identificatie. Is de Koperen Ko ook niet het beeld van Beversluis zelf? Hebben beiden niet alleen gemeen dat zij alle registers opentrekken, maar ook dat beider optreden totalitaire trekken vertoont? De muzikant en de dichter die geloven in de geestelijke waarden van hun kunst en als zodanig volksopvoeders pretenderen te zijn die de massa tot iets meer willen maken dan consumptieve genieters op de markt van het leven. Of is dat te ver gezocht? Ik vond het een aardig beeld: de totale muzikant en de totale dichter (Beversluis) die in hun totalitair gedrag niet verder komen dan de acrobatische toeren van een clown. In het begin staat men even verbaasd te kijken, dan glimlacht men, schudt ongelovig het hoofd en loopt verder naar de volgende attractie. Mijn bijdrage over Beversluis is langer geworden dan mijn oor spronkelijke opzet was. Zijn 'openbare aanklager' Adriaan Venema heeft daar een cruciale rol in gespeeld. Voor alle duidelijkheid lijkt het me juist om als 'advocaat' van de beklaagde mijn conclusies samen te vatten als tegenwicht tegen zijn 'requisitoir'. - Ik stel vast dat Martien Beversluis door het oordeel van Venema partijdig, oppervlakkig, onoordeelkundig en dus onrechtvaardig is behandeld. - Veel brieven, werk en andere documenten van en betreffende Beversluis zijn door Venema ongelezen en ongebruikt gelaten. Alleen datgene wat in de kraam van Venema te pas kwam, heeft hij selectief gebruikt. - Beversluis is ongetwijfeld het slachtoffer geworden van de na oorlogse anti-stemming en hetze tegen alles en iedereen die zich, hoe dan ook, met de Duitsers had ingelaten. - Bijna vijftig jaar na dato, anno 1989, het jaar van verschijnen van Venema's boek, speelde deze anti-houding Venema nog steeds parten. - Niet alleen in zijn oordeel over Beversluis, maar door het hele boek is die anti-stemming voelbaar. Eensdeels begrijpelijk in het 36

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 1999 | | pagina 36