Hij debuteerde al voor zijn twintigste met zijn surrealistische verzen en eindigde in het jaar van zijn dood met het beroemde hoorspel Under Milk Wood. Hij zelf karakteriseerde zijn gedichten als 'state ments on the way to the grave'. Ze hebben het volgende op zijn plaquette aan de muur van het Chelsea Hotel geschreven: 'Dedicated to the memory of Dylan Thomas. Who lived and labored here at the Chelsea Hotel and from here he sailed out to die. En het verhaal van het Chelsea gaat verder. Muziek maakte het oude hotel nog beroemder. Bob Dylan bijvoorbeeld, zong in het nummer Sara: 'Stayin' up for days in the Chelsea Hotel, writing Sad-Eyed Lady of the Lowlands for you.' En de zanger Leonard Cohen over zijn verhouding met de popster Janis Joplin: 'I remember you well in the Chelsea Hotel you were talking so brave and so sweet giving me head on the unmade bed while the limousines wait in the street.' Wat biedt Hotel Chelsea de geïnteresseerde voorbijganger vandaag? Je moet het ongrijpbare niet begeren. Achter deze harde bakstenen hebben golven creativiteit gespoeld. Meer misschien, dan op welke plaats ook ter wereld. Het heeft gezinderd, hier zijn meesterwerken gemaakt. Dat kun je signaleren, dat kun je benoemen, maar meer niet. "Het was een nooit ophoudend feest," schreef Arthur Miller. En dat was dat. Je kunt er op een mooie zondag gewoon voorbij lopen. Maar kijk dan even naar die kleine plaquette van Dylan Thomas. Hij zeilde van hier zijn dood tegemoet. Zo mooi. We kopen burgers bij het Leaping Frog Café in Central Park en eten ze op in een prieeltje. Op deze doorschijnende dag zit iedereen in het park, lijkt het. De saxofonist bij het hek speelt 'Yersterday' en stopt een kwart noot lang, elke keer wanneer iemand een muntje in zijn kist gooit. Sommige mensen dragen een klein parapluutje als een hoed op het hoofd, het is warm en mensen likken ijsjes. Het is druk met rolschaatsers. Het park is een goede plaats om te zijn. De drukke stad lijkt heel ver 45

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 1999 | | pagina 45