Soldaat aan het eind van het stuk terugkeert naar de normale wereld van hier beneden. Neem de 'bijrollen'. Het zijn maar figuranten, of nog minder: schim men. Zo is er een bakker, die niet uit de verf komt overigens, en een schoolmeester. Dan zijn er de gestalten die De Soldaat ziet als door een kijkglas: zijn moeder, zijn meisje, een oude schoolvriend, tegen wie hij wel praat, maar die hem geen antwoord geven. Ze horen hem niet omdat hij hen waarneemt uit een andere wereld, de wereld van het onwezenlijke. Zij voeren als het ware een scène op binnen het stuk dat hij zelf al speelt. Een toneel op het toneel. Dit geeft een bovennatuurlijk effect, bijna magisch-realistisch. Ramuz schuwt het bovennatuurlijke niet. Genoemd zijn al het ele ment De Duivel en het motief De Prinses. Het laatste is een stukje van het sprookje, maar dan zonder happy end. De manier waarop Ramuz het onwezenlijke gebeuren van de overgang van de Soldaat weergeeft is zonder meer van een bovennatuurlijke orde. Vanuit de wereld van de overgang, ofwel de andere wereld, kijkt de Soldaat naar zijn verleden: zijn huis, waarheen hij op weg was, zijn moeder en zijn meisje. Die zit met een kind op schoot: van een ander. Met een rit door de hoge luchten in een soortje koets is hij aan het doel van zijn reis gekomen, maar hij kan er niet bij! Hij kan alles, bezit alles, maar hij kan zijn eigen wereld niet bereiken! De duivel heeft hem schijnbaar blijvend in de greep! Alle losse eindjes bij elkaar nemend kom ik tot een grootse conclusie. Het thema van het stuk: Faust - Marlowe - de zoektocht naar de Graal - de strijd tussen goed en kwaad - het zoeken naar goud - eindigheid plus de manier waarop Ramuz dat heeft verwerkt in een toneelstuk met daarbij de muziek van Strawinsky: al die elementen maken dan De Geschiedenis van Den Soldaat een stuk van grote klasse. Boven dien heeft het nu bijna een eeuw doorstaan. Daarmee is De Soldaat praktisch een klassiek stuk geworden. En dat betekent weer dat het tot het toneelrepertoire van de wereld behoort. Daarmee is de canonisatie van het stuk een feit geworden en kunnen wij met gepaste trots de eregalerij betreden waar alle grote literatuur is opgeslagen. Om ver volgens op een ontspannen wijze naar buiten te komen om onze tocht te vervolgen. Bijvoorbeeld onze mars van Sas naar Sluis, daarbij licht neuriënd met een grashalm in de mond, gelijk de echte Soldaat. 11

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2000 | | pagina 11