Nijhoff en de soldaat Strawinsky was de 'primitieve' kant van de componist die op zoek was naar een nieuwe muzikale taal met klank en ritme zoals hij zelf als dichter bezig was met het scheppen van elementaire nieuwe klankkleur en ritme. In 1918 heeft de première plaats in Lausanne van L'Histoire du Soldat. In tegenstelling tot wat Nijhoff vermeldt in zijn voorwoord bij de herdruk van zijn vertaling in zijn volledige werken, dl. 3, 1954, dat het stuk in 1918 direct succes heeft geoogst, was het succes heel matig. Gedurende de hele opvoering heerste de Spaanse griep, wat een grote belemmering was zowel voor spelers als publiek om pu blieke plaatsen op te zoeken. In 1925 verlaat Ramuz Zwitserland, niet voorgoed, hij zal er steeds terugkeren, maar hoezeer zijn werk ook met Zwitserland verbonden is, toch vindt hij als schrijver het geestelijk klimaat er niet gezond. Hoewel hij zich amper met politiek bezig hield, wordt hij door het Rooms-Katholieke aartsconservatieve deel van Zwitserland verdacht gemaakt en door zijn progressieve opvattingen beschuldigd als de bolsjewiek in de Zwitserse literatuur. Door deze valse verdacht makingen ondervindt hij veel tegenwerking in het uitoefenen van zijn literaire arbeid. Hij neemt zijn oude banden met Frankrijk weer op, zijn werk wordt er gepubliceerd, er wordt aandacht aan hem besteedt en hij vindt overal waardering. Zijn literaire en financiële situatie verbetert aanmerkelijk. Kortom, in Frankrijk vindt zijn werk algemene erkenning. In eigen land vindt hij deze erkenning pas na de Tweede Wereldoorlog. Er worden straten genoemd naar de grote Zwitserse auteur Ramuz en zijn beeld verschijnt jarenlang op Zwit serse bankbiljetten. Een typisch Zwitserse manier om een kunstenaar postuum nog het verschuldigde krediet te geven. Lang heeft hij er niet van kunnen genieten; in 1947 sterft hij. Nijhoff had ongetwijfeld iets met de soldaat. De gestalte van de sol daat wordt een belangrijk thema in zijn werk. In 1916 publiceert hij zijn eerste 'soldatengedicht' in het tijdschrift De Beweging. Zelf had hij zijn militaire dienstplicht waarvoor hij in 1914 was opgeroepen, achter de rug. Hij moet onder andere ergens aan de grens bij België in Zeeuws-Vlaanderen gelegerd zijn geweest, want hij laat de ge schiedenis van de soldaat zich afspelen "Op den straatweg van Sas naar Sluis." Dat is de openingsregel van het stuk. Nijhoff maakt dik- 13

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2000 | | pagina 13