Structuur en personages, tweede gedeelte technisch is de duivel als antagonist trouwens ook onmisbaar, zon der hem zou dit deel zijn spanning verliezen. Een verhaal over twee alleen maar gelukkige mensen zou heel idyllisch en aandoenlijk zijn, maar ook onecht en onmenselijk. Het kwaad, de tegenspoed, de on deugd, het noodlot, de duivel - de naam doet er weinig toe - is een wezenlijk bestanddeel van het menselijk leven. De geschiedenis van de soldaat is een spiegel van het menselijk lot. "Ons is een groter leven niet bereid: een mensch die danst al weet hij zich gehavend," zegt Nijhoff in een van zijn gedichten in De Wandelaar. Nijhoff moet zich sterk verwant hebben gevoeld met de gedachtenwereld van Ramuz. Beiden waren echte humanisten die niet hun toevlucht zochten in een metafysieke werkelijkheid. Stemmingsinleiding, expositie De muziek is dezelfde als die van het eerste gedeelte: marsmuziek, want de soldaat is weer op weg naar huis. De beginregels van de voorlezer zijn dezelfde, maar het is een oudere volwassen geworden soldaat die moe en moedeloos is van de eindeloze weg die hij moet afleggen. Hij heeft zijn luxe leventje en de jacht naar het materiële vaarwel gezegd en stelt zichzelf existentiële vragen: "Waarom? Ach, waarom naar mijn land, naar mijn huis terug?" En hij besluit naar een vreemd land te gaan en een nieuw leven te beginnen. De rol van de voorlezer is in deze expositie omvangrijk en vooral zeer veelzijdig. Hij is behalve de informant van het publiek over de verdere geschiedenis van de soldaat ook de speler van hoofd- en bij rollen. Hij speelt de soldaat, de collega-soldaat, en, als de scène zich verplaatst naar een kamer in het paleis neemt hij ook even de kleine rol van de koning op zich. Vlak voor de ontvangst in het koninklijk paleis verschijnt de duivel op het toneel als een vioolvirtuoos in rok gekleed. Dit verschijnen van de duivel zou men kunnen noemen het motorisch moment. Hij houdt de viool van de soldaat triomfantelijk omhoog. Hij blijkt nog lang niet verslagen en is gezien zijn triomfantelijke houding niet van plan zijn prooi prijs te geven. De crisis begint weer opnieuw, het ge vecht om de ziel van de soldaat. De volgende scène, de eerste speelscène, is een uiterst belangrijke en centrale fase in het geheel. Ze speelt zich af in dezelfde kamer van het paleis. De soldaat weegt zijn kansen af. Vandaar het spel kaarten 25

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2000 | | pagina 25