voorbij. Zijn enige daad stelt hij helemaal op het eind, maar ook dat is dan nog de daad van een heel klein kind. Het boek gaat vooral over de ambities van Stuurpiek, een jongen die kost wat het kost hogerop wil komen en daardoor het verval doet versnellen. Over bedienden die vastzitten in hun rol, maar daarbinnen heen en weer worden geslingerd door gevoelens. Over een graaf die machteloos vastzit in tradities, depressief en uiteindelijk waanzinnig. En over al die andere markante personen: de twee zusters van de graaf die hun keren naar de macht die ze niet hebben, de dokter, freule Fuchsia, die jong is in een oude, verkruimelende wereld. Het boek werd geprezen door bekende literatoren als Graham Greene, Henry Reed en Elizabeth Bowen; Anthony Burgess noemde het een moderne klassieker, maar toch verkocht het maar matig. Datzelfde gold ook voor het tweede deel, Gormenghast (1950), ook al werd dat, evenals Peake's gedichtenbundel The Glassblowers, bekroond door de Royal Society of Literature. De smaak van zijn tijd was tegen hem, vond hem te romantisch. Sommigen vonden hem een schrijver van slechte griezelverhalen. Peake had wel succes als illustrator en had inmiddels tal van be roemde boeken geïllustreerd, zoals Alice's Adventures in Wonderland en Through the Looking-Glass (1946), The Rime of the Ancient Mariner van Coleridge (1943), de Household Tales van de gebroeders Grimm (1946), Dr. Jekyll Mr. Hyde (1948) en Treasure Island (1949) van Stevenson. Desondanks schrijft hij verder. Hij begint aan een toneel stuk te werken en in 1953 verschijnt Mr. Pye, dat eindigt in de ramsj, maar dat later volgens sommigen Salman Rushdie heeft beïnvloed bij het schrijven van The Satanic Verses. En in 1954 begint Peake aan een derde boek over Gormenghast, Titus Alone. Hij heeft dan al last van trillende handen en kan zich moeilijk concentreren, het begin van de ziekte van Parkinson. Na veel afwijzingen komt het toneelstuk The Wit to Woo in 1957 toch op de planken, maar ook dat brengt hem geen succes. Peake stort in en komt in verschillende verpleegtehuizen terecht. Na zijn thuiskomst weet hij met veel moeite Titus Alone te voltooien, dat in 1959 verschijnt. Daarna gaat zijn gezondheid snel achteruit, uit lopend in een lange tocht door deprimerende verpleegtehuizen, in één waarvan Peake in 1968 overlijdt. Peake werd geprezen en beïnvloedde veel auteurs, vooral ook in het genre van de fantasy. Michael Moorcock, die bevriend met hem was, 52

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2000 | | pagina 52